4 285 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
ärtsingel
Jag kommer att vräka ut 8 m3 ärtsingel på vår garageuppfart som består av sönderkörd asfalt och stampad jord.
Måste man lägga "stopp o växtyg" eller klarar man sig undan uppstickande gräs om man lägger på en 10 centimeter?
Bob
Njae, du klarar dig nog inte från gräset, men det blir förhoppningsvis inte så mycket om du lägger så tjockt. Däremot kommer du få ett elände att gå i, och köra på gruset, det är som att gå på en lös sandstrand! Lägg max 5cm för att det ska vara dugligt att röra sig på!!
Tror du inte att ärtsingelt kommer att sätta sig på samma sätt som en krossprodukt såsmåningom?
Jag vill försöka undvika kross eftersom man drar in det i huset med skorna.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Så småningom...kanske ett par hundra år.sideshowbob skrev:
Grannen där jag är uppväxt la ärtsingel i början av 70-talet. Det är fortfarande känslan av sandstrand när man går på hans uppfart och gång. Kör man in bilen (som jag gjorde i höstas senast) blir det djupa spår efter hjulen. Jäkligt otrevligt...som en dålig dröm där man trampar vatten och inte kommer någonstans.
På något sätt har han dock lyckats få behålla singlet på sin tomt. Han krattar väl dagligen.
Titta på bergssingel 8/16 istället. Något grövre, men det ligger kvar på plats
"Ärtsingel" packar sig inte... Det måste nästan vara krossmaterial för att det ska packa sig bra nog.. Naturgrus "rinner" bara iväg, precis som föregående talare beskrev med bilhjulen..
Vad du än lägger, lägg inte mer än 5cm!!
Vad du än lägger, lägg inte mer än 5cm!!
Nu har jag 9 ton ärtsingel i en stor hög på infarten.
Få se hur det går.
Skall lyda rådet med högst 5 centimeter.
Tack
Klicka här för att svara