6 675 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Sprickor i plattan efter gjutning.
Hej,
Vi har nu fått vår platta gjuten. Dock så har det blivit en hel del sprickor i plattan. De flesta är hårstråstunna, medans några är kanske 1 mm breda.
Jag vet att plattan vattnades efter gjutningen, dock inte i vilken omfattning.
Provar jag att mäta djupet i de bredaste sprickorna så kan jag sticka ned en tunn, tunn metall tråd vid det "sämsta" stället ca 10mm.
Jag har fått lite olika svar om detta är att betrakta som ett problem eller inte. De flesta menar på att det är ytsprickor och det inte gör något.
Det är ju lite svårt att göra det ogjort, så hur det än är så antar jag att vi får leva med dessa.
Plattan förövrigt ser väldigt fin ut.
Vad har ni alla kunniga för synpunkter på detta med sprickor?
Om det uppstår ytsprickor, finns det andra sprickor som man inte ser?
Mvh
Suua ???
Vi har nu fått vår platta gjuten. Dock så har det blivit en hel del sprickor i plattan. De flesta är hårstråstunna, medans några är kanske 1 mm breda.
Jag vet att plattan vattnades efter gjutningen, dock inte i vilken omfattning.
Provar jag att mäta djupet i de bredaste sprickorna så kan jag sticka ned en tunn, tunn metall tråd vid det "sämsta" stället ca 10mm.
Jag har fått lite olika svar om detta är att betrakta som ett problem eller inte. De flesta menar på att det är ytsprickor och det inte gör något.
Det är ju lite svårt att göra det ogjort, så hur det än är så antar jag att vi får leva med dessa.
Plattan förövrigt ser väldigt fin ut.
Vad har ni alla kunniga för synpunkter på detta med sprickor?
Om det uppstår ytsprickor, finns det andra sprickor som man inte ser?
Mvh
Suua ???
Sprickor kan uppstå vid härdnignen av betongen, inget ovanligt. Det beror i huvudsak på två saker. Antingen har härdningen skett för fort så att inre spänningar uppstått och betongen spruckit (betong krymper vid härdningen). Andra faktorn är att man har vattnat plattan för dåligt, alltså kylt den för lite...
Jag tror inte att det har nån större betydelse med dessa sprickor i en villaplatta. Om du ändå vill täta så köp finaste sorten av flytspackel och försök få ner i springorna.
Jag tror inte att det har nån större betydelse med dessa sprickor i en villaplatta. Om du ändå vill täta så köp finaste sorten av flytspackel och försök få ner i springorna.
Jag delar inte din uppfattning i frågan om hur ofta det spricker... Sålänge man gjuter en platta med "vanlig" betong utan speciella tillsatser så är det relativt enkelt att få en sprickfri platta. Har man däremot i mycket flytmedel, härdningskatalysator eller den tillsats som gör betongen självkomprimerande så ökar risken för sprickor en hel del. Men vid normala förhållanden ska det inte vara några problem för vana gjutare att få en sprickfritt resultat.Challe skrev:
Hög värme, mycket sol är också faktorer som påverkar sprickbildning.
Tack för svaren.
Jag tror inte heller det spelar så stor roll, eller vill inte tro det i alla fall, men dom är irriterande....
Merparten av sprickorna är så tunna (tack o lov) att man i princip bara kan se dom med blotta ögat, men omöjligt att sticka ned något i dom.
Några är som sagt tidigare kanske 1mm breda.
Förmodligen så måste flytspacklet nästan ha en densitet typ vatten för att tränga ned.
Jag skall försöka sova lugnare nu.
Jag tror inte heller det spelar så stor roll, eller vill inte tro det i alla fall, men dom är irriterande....
Merparten av sprickorna är så tunna (tack o lov) att man i princip bara kan se dom med blotta ögat, men omöjligt att sticka ned något i dom.
Några är som sagt tidigare kanske 1mm breda.
Förmodligen så måste flytspacklet nästan ha en densitet typ vatten för att tränga ned.
Jag skall försöka sova lugnare nu.
Klicka här för att svara