7 207 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
Lurad av grundaren?
Ubbe
Visst finns det rötägg i alla brancher som skiter i om det funkar om några år
svårt att säga om byggsektorn är mer drabbad än andra.
Om gruspriser: Grus väger som du skrev ca 1400-1750/m3 och det är ofta det folk räknar med när det ska fyllas, men då glömmer man att det är opackad vikt. Efter packning har materialet i snitt satt sig med 25% och vikten är då uppe i 1850-2300kg/m3. (Det är då man förstår varför man räknade fel eller att grundkillen kanske inte blåst mig).
Är man sedan rädd för "timtjuvar" kan man begära att få ett tonpris för grus, transport, utläggning, packat och klart. 8)
Visst finns det rötägg i alla brancher som skiter i om det funkar om några år
Om gruspriser: Grus väger som du skrev ca 1400-1750/m3 och det är ofta det folk räknar med när det ska fyllas, men då glömmer man att det är opackad vikt. Efter packning har materialet i snitt satt sig med 25% och vikten är då uppe i 1850-2300kg/m3. (Det är då man förstår varför man räknade fel eller att grundkillen kanske inte blåst mig).
Är man sedan rädd för "timtjuvar" kan man begära att få ett tonpris för grus, transport, utläggning, packat och klart. 8)
Funderar lite.
Om nu grundläggaren informerat kunden när han fick reda på hur marken var och att det innebar större omkostnader.
Hade då kunden kunnat valt att avbryta arbetet, betalt för redan utfört arbete. Och sedan valt att fortsätta med annan grundläggare?
Innebär det isåfall inte en väldig stor risk för just i detta fallet grundläggaren att påbörja ett arbete utan en ordentlig förundersökning. Jag antar att om man fått avbryta arbetet inte kunnat fixa ett annat job genom ett par fingerknäppningar.
Om nu grundläggaren informerat kunden när han fick reda på hur marken var och att det innebar större omkostnader.
Hade då kunden kunnat valt att avbryta arbetet, betalt för redan utfört arbete. Och sedan valt att fortsätta med annan grundläggare?
Innebär det isåfall inte en väldig stor risk för just i detta fallet grundläggaren att påbörja ett arbete utan en ordentlig förundersökning. Jag antar att om man fått avbryta arbetet inte kunnat fixa ett annat job genom ett par fingerknäppningar.
Charta77: Synnerligen intressant fundering.
En annan fundering är att om det är så stor risk att att det kan bli så stora avvikelser utan en rejäl genomgång innan, varför då offerera ett sånt jobb överhuvudtaget?
En annan fundering är att om det är så stor risk att att det kan bli så stora avvikelser utan en rejäl genomgång innan, varför då offerera ett sånt jobb överhuvudtaget?
Intressant tanke, men det är kanske lite svårare i praktiken?charta77 skrev:Funderar lite.
Tar man dit en ny entreprenör får man betala etableringskostnaden igen, kostar en slant alltså.
Ett annat problem kan bli att hitta en ny entreprenör. Gissar att det är lika svårt för kunden att hitta en ny entreprenör som det är för den gamla entreprenören att hitta en ny kund.
Oftast har man som kund inget val pga den pressade tidplanen. Har man gott om tid blir saken en annan
Kimmen:
Självklart är ett fast pris/ton utlagt grus ett bra alternativ, men hur vet jag som kund att det verkligen är rätt mängd grus som stoppats ner i hålet ?
Min erfarenhet av grävmaskinister är att de kan göra av med hur mycket grus som helst, ofta långt mycket mer än vad som egentligen behövs om det är fri tillgång på gruset.
Finns det bara grus spelar det ingen roll för grävmaskinisten om föreskrivna 2dm grus helt plötsligt blev 5dm, men det blir mycket enklare att få till ett bra slutresultat utan för mycket ansträngning med det tjockare gruslagret.
Att låta markjobbare beställa grus i erfoderlig omfattning på löpande räkning kan bli hur dyrt som helst och det var ju upprinnelsen till denna tråd..
Just nu är jag mest nyfiken på var "Lilja" tog vägen. Han startade ju tråden som nästan har brunnit upp pga alla engagerade amatörer och proffs. 
Vad hände i samarbetet med entreprenören. Det kan ju vara sedelärande för oss andra att höra hur ni redde ut situationen.
???
Vad hände i samarbetet med entreprenören. Det kan ju vara sedelärande för oss andra att höra hur ni redde ut situationen.
???
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden