Tjena
Har följt diskussionen här ett tag vad som gäller dränering av husgrund och kommit fram till att jag ska/måste dränera mitt hus.
Grundförutsättning: Köpt ett hus ursprungligen byggt 1882. I mitten av 70:talet lyftes ??? huset och en källare grävdes. Man murade lecasten och inredde källarn med träväggar och isolering. I källaren finns garage, kallförvaring och biutrymmen. Huset ligger i en backe och man kan ju tänka sig att det trycker på ganska bra när det är snösmältning. Detta har lett till att vi fått fuktgenomslag och vatten i källaren under "kritiska perioder".
Denna helg skulle vi börjat gräva men det sket sig pga att polaren som skall sköta spakarna inte fick loss lämplig maskin.
Har för detta ändamål inhandlat system blackline http://www.fuktsparren.se/ med flytmembran, dräneringsrör med tillhörande böjar, PVC rör att dra ner takavrinningen i + en massa småshit som kantlister, spik, rörböjar mm.
Valde blackline för att dom låg en 500ing under platon(isola) och för att dom är av icke återvunnen plast. Byggmax version är betydligt billigare men gjord av återvunnen plast som enligt min leverantör inte rekommenderas för det höga marktryck som finns hos mig.
Valde rör med lösa böjar för att det verkar enklare att få till än att man lägger slang som kan flexa lite hit och dit! Blir kanske en 500ing dyrare men det är ganska marginellt i sammanhanget. Dessutom är det bara att koppla på PVC-rören vilket inte gick med slangen pga klenare dimension.

Tänkte skriva lite intryck och funderingar här under processen så att säja. Har fått en del bra tips här så det kan ju vara lite "paybacktime" så att säja.

Tänker inte lägga nån isolerande skiva på utsidan eftersom jag har källaren som biyta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.