7 207 läst ·
49 svar
7k läst
49 svar
Lurad av grundaren?
Sida 1 av 4
Vi bygger just nu hus med delad entreprenad (tyvärr) och har råkat ut för diverse missöden med grundaren.
För att göra en lång historia kort så gjorde vi misstaget och skrev på ett kontrakt vi hade vissa synpunker på (dessa justerades inte) efter rek av husleverantören som tog in anbudet mm. Det visar sig efter ett tag att det tillkommer kostander med +25% och då är det sådana självklarheter såsom dränering av garage (delvis under jord), stenkista mm. Dessa saker fanns med på ritningarna de räknade på och borde ha kunnat förutsetts.
Nu har vi råkat ut för att grundaren ringde oss på morgonen för 2 veckor sedan och kollade om vi var beredda på att bekosta grus för 28.000:- för att återfylla kring garaget. Detta bad vi om att få återkomma med, men reserverade oss kraftigt med anledning av att vi har en väldigt massa bra fyllnad att tillgå då det grävts en hel del för källaren på huset. Vi återkom efter att ha kollat upp det ekonomiska och sade att det inte blir något fyllnadsgrus, men då visade det sig att han redan beställt två lass. Nu vill han fakturera oss detta och han hävdar att vi godkänt saken vilket vi definitivt ej har gjort! Han ville inte återfylla med massorna pga av det var tjäle i högen och att det på så sätt blev merarbete för honom (han är snabb, men bekväm). Han hävdar dock att för att få en bra återfyllnad så måste det vara grus. Dräneringen finns ju redan på plats så vi förstår inte varför det skulle behövas ytterligare grus. Kan någon något detta med återfyllnad och kan ge oss några råd på hur vi ska gå vidare i diskussionerna med honom? Vi är totala idioter enligt honom då vi inte fattar något (hur man nu kan säga så till sina kunder!).
MVH,
Lilja
För att göra en lång historia kort så gjorde vi misstaget och skrev på ett kontrakt vi hade vissa synpunker på (dessa justerades inte) efter rek av husleverantören som tog in anbudet mm. Det visar sig efter ett tag att det tillkommer kostander med +25% och då är det sådana självklarheter såsom dränering av garage (delvis under jord), stenkista mm. Dessa saker fanns med på ritningarna de räknade på och borde ha kunnat förutsetts.
Nu har vi råkat ut för att grundaren ringde oss på morgonen för 2 veckor sedan och kollade om vi var beredda på att bekosta grus för 28.000:- för att återfylla kring garaget. Detta bad vi om att få återkomma med, men reserverade oss kraftigt med anledning av att vi har en väldigt massa bra fyllnad att tillgå då det grävts en hel del för källaren på huset. Vi återkom efter att ha kollat upp det ekonomiska och sade att det inte blir något fyllnadsgrus, men då visade det sig att han redan beställt två lass. Nu vill han fakturera oss detta och han hävdar att vi godkänt saken vilket vi definitivt ej har gjort! Han ville inte återfylla med massorna pga av det var tjäle i högen och att det på så sätt blev merarbete för honom (han är snabb, men bekväm). Han hävdar dock att för att få en bra återfyllnad så måste det vara grus. Dräneringen finns ju redan på plats så vi förstår inte varför det skulle behövas ytterligare grus. Kan någon något detta med återfyllnad och kan ge oss några råd på hur vi ska gå vidare i diskussionerna med honom? Vi är totala idioter enligt honom då vi inte fattar något (hur man nu kan säga så till sina kunder!).
MVH,
Lilja
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Naturligtvis måste det återfyllas med grus ända upp till marknivå för att dräneringen ska fungera och för att byggnaden ska må bra. Återfyller man med jord, morän och diverse annat så binder det vatten och dräneringen fungerar inte. Dessutom, som nämns i inlägget, så får man tjäle i det.
"Grundaren" har nog helt rätt i det fallet.
Men varför informerade inte grundaren oss om detta från början? Och det är inte så självklart för alla grundare, vi har hör oss fram och en tredjedel tycker som vår grundare och resten inte... Vi är medvetna om att kvaliteten varierar, men vissa riktlinjer finns säkert.
Han borde ju också veta detta tidigare om det nu är så självklart och borde då också ha kunnat ge oss ett pris från början när vi skrev kontrakt! Detta agerande ifrågasätter jag och speciellt argument såsom så funkar det i byggbranschen ...
Jag förstår inte varför inte byggbranschen (självklart gäller inte detta alla i branschen) kan agera som andra proffs och kunna förutse vissa uppenbara kostnader/arbeten. Ren och skär lathet tycker jag! Och att det är vinter och att det då brukar bli tjäle mm är ju ingen överraskning och därför borde man om man är duktig på sitt jobb ha kunnat räkna med detta från början.
Hade vi vetat om dessa självklara och uppenbara extrakostnader från början så hade vi säkert accepterat priset, men nu när allt tillkommer extra måste vi ifrågasätta hur man gör när man offererar och tar extrabetalt. Klart att man blir skeptisk och inte köper svamliga argument när allt verkar tillkomma på en redan dyr offert!!!
MVH,
lilja
Han borde ju också veta detta tidigare om det nu är så självklart och borde då också ha kunnat ge oss ett pris från början när vi skrev kontrakt! Detta agerande ifrågasätter jag och speciellt argument såsom så funkar det i byggbranschen ...
Jag förstår inte varför inte byggbranschen (självklart gäller inte detta alla i branschen) kan agera som andra proffs och kunna förutse vissa uppenbara kostnader/arbeten. Ren och skär lathet tycker jag! Och att det är vinter och att det då brukar bli tjäle mm är ju ingen överraskning och därför borde man om man är duktig på sitt jobb ha kunnat räkna med detta från början.
Hade vi vetat om dessa självklara och uppenbara extrakostnader från början så hade vi säkert accepterat priset, men nu när allt tillkommer extra måste vi ifrågasätta hur man gör när man offererar och tar extrabetalt. Klart att man blir skeptisk och inte köper svamliga argument när allt verkar tillkomma på en redan dyr offert!!!
MVH,
lilja
Hej
Jag håller verkligen med dig.
Har man lämnat en offert så har man (om man är någolunda seriös) utgått från att det inte tillkommer poster. Annars är det ju inte en offert utan ett förslag, eller har jag fel.
Lämnar jag in en bil på verkstaden och fått ett pris (offert) så ringer (förhoppningsvis) inte mekanikern och säger "ja är du beredd att betalt extra för en ny växellåda också för annars kan du inte köra bilen härifrån?"
Det verkar ju inte vettigt.
Har "grundaren" inte varit och tittat på jobbet eller kom han på det i efterhand ??
Han kan ju inte utgå från att en beställare vet exakt vad som behövs och hur mycket. Visste man det skulle man knappast anlita någon annan.
Det låter inte seriöst
Och skulle "säljaren" kalla sina idioter skulle jag ta mitt pick och pack snabbare än kvickt och dra.
Nej det låter som det tyvärr blir advokat för din del.
Sådana klåpare ska inte komma undan.
Tack för mig.
Said
Jag håller verkligen med dig.
Har man lämnat en offert så har man (om man är någolunda seriös) utgått från att det inte tillkommer poster. Annars är det ju inte en offert utan ett förslag, eller har jag fel.
Lämnar jag in en bil på verkstaden och fått ett pris (offert) så ringer (förhoppningsvis) inte mekanikern och säger "ja är du beredd att betalt extra för en ny växellåda också för annars kan du inte köra bilen härifrån?"
Det verkar ju inte vettigt.
Har "grundaren" inte varit och tittat på jobbet eller kom han på det i efterhand ??
Han kan ju inte utgå från att en beställare vet exakt vad som behövs och hur mycket. Visste man det skulle man knappast anlita någon annan.
Det låter inte seriöst
Och skulle "säljaren" kalla sina idioter skulle jag ta mitt pick och pack snabbare än kvickt och dra.
Nej det låter som det tyvärr blir advokat för din del.
Sådana klåpare ska inte komma undan.
Tack för mig.
Said
Om grundaren visste att det behövdes, borde han ha inkluderat materialet i offerten.ab-cd skrev:Naturligtvis måste det återfyllas med grus ända upp till marknivå för att dräneringen ska fungera och för att byggnaden ska må bra. Återfyller man med jord, morän och diverse annat så binder det vatten och dräneringen fungerar inte. Dessutom, som nämns i inlägget, så får man tjäle i det.
Som Said säger "Lämnar jag in en bil på verkstaden och fått ett pris (offert) så ringer (förhoppningsvis) inte mekanikern och säger "ja är du beredd att betalt extra för en ny växellåda också för annars kan du inte köra bilen härifrån?"
Det verkar ju inte vettigt. "
När man offererar "grundjobbet", kan man inte säga jag offererar plattan men det ingår inte dränering eller isolering, det får ni betala extra för :-/
Normallt ska ingå färdigställt jobb med grus 3m runt grunden om man inte avtalar nåt annat.
Enl min mening, spelar ingen roll om det är delad- eller totalentreprenad. I båda fallen ska man få klart för sig hur jobbet ska göras och hur blir det när det är färdigställt för att inte få otrevliga överaskningar och bli förd backom ljuset.
Det hjälper om man läser lite om hur just den typen av grund bör utföras för att kunna förstå det som beskrivs.
Kan inte annat än hålla med om att entreprenören skall ha förutsätt och inkluderat alla tydliga kostnader i offerten.
Om man vidarutvecklar exemplet med bilverkstaden. Min bilverkstad har ringt mig åtskilliga ggr när ytterliggare fel eller bättre lösningar upptäckts för problemet men att det kostar extra. Då får jag givetvis förslag på lösning och kan godkänna den nya offerten.
Dock om bilverkstan gett en offert för en fungerand växellåda skall jag också få det utan extra kostnader för nödvändiga atteraljer.
Låter inget kul med att koppla in advokat. Det låter dyrt. Låter som att man skall vara väldigt nogrann i sitt val av entreprenör. Läs extremt nogrann. Man blir något nervös.
Om man vidarutvecklar exemplet med bilverkstaden. Min bilverkstad har ringt mig åtskilliga ggr när ytterliggare fel eller bättre lösningar upptäckts för problemet men att det kostar extra. Då får jag givetvis förslag på lösning och kan godkänna den nya offerten.
Dock om bilverkstan gett en offert för en fungerand växellåda skall jag också få det utan extra kostnader för nödvändiga atteraljer.
Låter inget kul med att koppla in advokat. Det låter dyrt. Låter som att man skall vara väldigt nogrann i sitt val av entreprenör. Läs extremt nogrann. Man blir något nervös.
Advokaten kostar oss inget, och vi har fått tag på en som är spec på entreprenörs-problem!! Tur med kontakterna alltså! Jag kan tänka mig att entreprenörerna är fräcka för att dom förstår att det oftast är ett stort steg för oss vanliga människor att anlita advokathjälp och därför försöker dom med sina knep. Vår grundare har börjat visa sig väldigt skraj nu när han insåg att vi gjorde som vi sa - att anlita ett proffs. Visserligen går det fortfarande inte att prata med karln, men han skickar fram sina anställda som får beklaga sig till oss för att dom inte får någon lön pga att vi inte har betalat de sista fakturorna! Vilken fegis! Och varför de inte fått betalt förstår vi inte då grundaren talat om för oss vad han har haft för utlägg på jobbet och då har vi kunnat räkna ut att han har en VINST på 100.000-150.000:-!!!! Och det för att vi definitivt inte vill betala mer till honom! Och speciellt för jobb vi inte beställt, som skulle ha ingått från början eller som han bara gjort utan att fråga först...
Grundaren har inte reserverat sig för vintern i priserna så där går han bet i sina argument. Vi avvaktar nu besked från vår advokat och sedan ska vi försöka föra en diskussion med grundaren, vilket hitills varit lönlöst.
MVH,
Lilja
Grundaren har inte reserverat sig för vintern i priserna så där går han bet i sina argument. Vi avvaktar nu besked från vår advokat och sedan ska vi försöka föra en diskussion med grundaren, vilket hitills varit lönlöst.
MVH,
Lilja
Hej !
Vår entreprenör bär sig också lite konstigt åt , tycker iallafall vi och alla vi pratat med om saken.
När de höll på med "vår platta på mark" så ringde han och sade att det behövdes fyllas på med mera grus än beräknat.
På min fråga om hur mycket extra detta skulle kosta oss svarade han 10 000 kr, vilket vi godkände. Det blev inget skrivet ( tyvärr)
När sedan fakturan dyker upp har den summan plötsligt ökat till mer än 35 000. Vi tycker inte detta beteende är försvarbart. Det verkar inte gå att få kontakt med honom heller.
Nu har vi skrivit ett brev till honom om saken. Vi har ej fått svar ännu.
Vet någon vad vi kan göra åt detta? Är det bara att betala?
Mvh
Bamse99
Vår entreprenör bär sig också lite konstigt åt , tycker iallafall vi och alla vi pratat med om saken.
När de höll på med "vår platta på mark" så ringde han och sade att det behövdes fyllas på med mera grus än beräknat.
På min fråga om hur mycket extra detta skulle kosta oss svarade han 10 000 kr, vilket vi godkände. Det blev inget skrivet ( tyvärr)
När sedan fakturan dyker upp har den summan plötsligt ökat till mer än 35 000. Vi tycker inte detta beteende är försvarbart. Det verkar inte gå att få kontakt med honom heller.
Nu har vi skrivit ett brev till honom om saken. Vi har ej fått svar ännu.
Vet någon vad vi kan göra åt detta? Är det bara att betala?
Mvh
Bamse99
Hur mycket behövde ni höja?
Vi betalade 7000kr för 10cm när vi behövde öka.
Området som skulle höjas var på 160kvm.
35000 finns ingen anledning att betala.
Ni kan begära fakturan han fick för gruset eller ring själv till någon som säljer grus och fråga vad det kostar motsvarande det ni behövde.
Lycka till!
Ni kan begära fakturan han fick för gruset eller ring själv till någon som säljer grus och fråga vad det kostar motsvarande det ni behövde.
Lycka till!
Det är ju ganska lätt att räkna fram vad en rimlig kostnad bör ligga på.
om ni använder makadam/singel med storlek 16/32 så kostar det i Sthlm i runda slängar 2300 SEk / 9 m3 (ett lass)
Om ni går på finare grus, tex 11/16 så kostar det ca 2800 / 9 m3
Visst finns det avvikelser från dessa ca priser, och en grundbyggare har garanterat bättre, men det är vad jag har fått från ett flertal leverantörer.
35000 skulle alltså motsvara ca 15 lass, låter ganska mycket...
om ni använder makadam/singel med storlek 16/32 så kostar det i Sthlm i runda slängar 2300 SEk / 9 m3 (ett lass)
Om ni går på finare grus, tex 11/16 så kostar det ca 2800 / 9 m3
Visst finns det avvikelser från dessa ca priser, och en grundbyggare har garanterat bättre, men det är vad jag har fått från ett flertal leverantörer.
35000 skulle alltså motsvara ca 15 lass, låter ganska mycket...
Sweli skrev:Hur mycket behövde ni höja?
Lycka till!
Vet inte hur mycket det behövdes höjas. Byggytan är på 147 kvm
Det tog tydligen 16 timmar att transportera dit gruset trots att det ligger flera stora grustag inom mindre än 1 mil ifrån tomten. Man kan ju undra varifrån de hämtade gruset. Det tog även betalt för 16 timmars arbetstid för att lägga ut det också.
När vi fick uppgiften att allt skulle kosta 10 000 så trodde vi såklart att det var ett totalpris.
Vad händer om han står fast vid sitt pris på 35tkr?
/bamse99