2 343 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Garageplatta på tjälfarlig mark
Börjar planera lite smått inför garagebygget som förhoppningsvis kommer igång under sensommaren.
Tanken är att gjuta nytt golv i en befintlig ladugård och samtidigt ytterligare ca 4m bred platta längs den ena långsidan.
Byggnaden står på tjälfarlig mark och den kommer inte att hållas "konstant uppvärmd"
Idag finns det betongsockel och något som liknar ett btg-golv i halva ladugården.
Tanken är att riva bort betonggolvet och behålla sockeln och sedan gjuta nytt golv i den delen.
För resten av bygganden och utbygganden blir det ny kantbalk och platta.
Hur ska jag göra med underarbetet under betongen för att slippa problem med kälen ?
Hur ska jag göra i skarven mellan gammal betongsockel och ny betongplatta?
Ska nytt och gammalt gjutas ihop eller är det bättre med en rörelseskarv?
Ska jag göra en kantbalk på den nya plattan längs med den befintliga sockeln ?
Idag rör sig bygganden och den saknar helt dränering...
Marken där utbyggnaden ska stå är tämligen mjuk och det finns inget som talar för att det är bättre längre ner.
Tipps och råd mottages tacksamt.
Tanken är att gjuta nytt golv i en befintlig ladugård och samtidigt ytterligare ca 4m bred platta längs den ena långsidan.
Byggnaden står på tjälfarlig mark och den kommer inte att hållas "konstant uppvärmd"
Idag finns det betongsockel och något som liknar ett btg-golv i halva ladugården.
Tanken är att riva bort betonggolvet och behålla sockeln och sedan gjuta nytt golv i den delen.
För resten av bygganden och utbygganden blir det ny kantbalk och platta.
Hur ska jag göra med underarbetet under betongen för att slippa problem med kälen ?
Hur ska jag göra i skarven mellan gammal betongsockel och ny betongplatta?
Ska nytt och gammalt gjutas ihop eller är det bättre med en rörelseskarv?
Ska jag göra en kantbalk på den nya plattan längs med den befintliga sockeln ?
Idag rör sig bygganden och den saknar helt dränering...
Marken där utbyggnaden ska stå är tämligen mjuk och det finns inget som talar för att det är bättre längre ner.
Tipps och råd mottages tacksamt.
Nja, gräva måste du ju göra. Till slut lär du nog komma ner till bättre underlag.
Sprängsten och 0-32 över är väl OK?
Borra in lite armeringsjärn med jämna mellanrum på den gamla sockeln och gjut ihop.
Några tips mellan tummen och pekfingret brukar lyfta trådar ännu mer om nån inte håller med.

Sprängsten och 0-32 över är väl OK?
Borra in lite armeringsjärn med jämna mellanrum på den gamla sockeln och gjut ihop.
Några tips mellan tummen och pekfingret brukar lyfta trådar ännu mer om nån inte håller med.
Jag misstänker att det behöver grävas riktigt djupt för att komma på fast markChao-Li skrev:
Jag förväntar mig att hitta "svartjord", ev. lera, ev torv (myrmark) och långt därnere möjligen skiffer.
En liten handgrävd provgrop lär väl ge svaret på vad det egentligen är i marken.
Om jag förstått det rätt bör utbyggnaden grundläggas på samma sätt som den befintliga grunden, rätt eller fel?
Det skulle isåfall innebära att det är "underarbetet" under den gamla sockeln som avgör hur det nya ska se ut ?
Det gamla "underarbetet" kanske inte är riktigt bra, så då gör du förstås ett bättre.
Fler synpunkter, forumgudar?
Klicka här för att svara