Vi har köpt ett virkeshus med gråstensgrund / torpargrund. Tyvärr har någon gjutit på cement bara på utsidan av grundstenarna i ett 10 cm tjockt lager. Förmodligen för att hålla stenarna på plats men det har fått motsatt effekt. Fukten har med tiden letat sig in mellan den gammla grunden och betongpågjutningen. På vintrarna har detta resulterat i frostsprängningar och att en del stenar dragits ut. Nu är det en stor glipa mellan betongen och grundstenen. Allt mer vatten samlas här.

Den bästa boten på detta måste väl ändå vara att bila bort all betongen?

Vad var egentligen tanken med denna betongpågjutningen?

Skall man göra om det och bör det inte även gjutas från insidan om det skall kunna fungera?

Helst vill ju vi ha ett ursprungligt utseende med en kalksmörjd stengrund.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.