5 196 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
gjuta betongplatta
Hej.
Den platta jag ska gjuta är på 3x3 meter till ett litet förråd. På ett ställe utan tillgång till el.
Jag är helt ny inom detta område.
1) Måste man alltid armera betongen eller är det mest till större plattor som det behövs?
2) Mina markförhållanden är ca 30 cm lerjord och sedan berg. Jag tar bort lerjorden men behöver jag tänka på något mer innan jag fyller med makadam?
3) isolerar man efter man fyllt med makadam om man vill ha det och sedan gjuter plattan ovanpå isoleringen?
Tacksam för svar.
Tacksam för svar.
1) Armering har man av 2 skäl.
Sprikarmering används för att fördela sprickbildning i betong som ALLTID uppkommer. Armeringen sprider dessa sprickor jämnare över plattan.
Kraftupptagande armering. Sätts i 9 fall av 10 i underkant på en betongkonstruktion för att ta upp draglaster. I pelare för att motverka knäckning. Ibland i överkant för att ta hand om laster underifrån tex pålar eller en vägg under. SKjuvarmering osv..osv...
Så slutsaten säger i ditt fall armeringsnät för sprickor om du inte skall ner med större laster.
2)Bort med jorden dit med en fiberduk sen makadam.
3) Isolerar gör du mellan makadam och betong..
Sprikarmering används för att fördela sprickbildning i betong som ALLTID uppkommer. Armeringen sprider dessa sprickor jämnare över plattan.
Kraftupptagande armering. Sätts i 9 fall av 10 i underkant på en betongkonstruktion för att ta upp draglaster. I pelare för att motverka knäckning. Ibland i överkant för att ta hand om laster underifrån tex pålar eller en vägg under. SKjuvarmering osv..osv...
Så slutsaten säger i ditt fall armeringsnät för sprickor om du inte skall ner med större laster.
3) Isolerar gör du mellan makadam och betong..
Vad skall han ha fiberduken till om han fyller med mackadam ned till berg?
Vad jag vet är fiberdukens funktion att hindra mackadammet att blanda
sig med materialet under så den kapilärbrytande förmågan består men det problemet finns inte mot berg.
Vad skall han ha fiberduken till om han fyller med mackadam ned till berg?
Vad jag vet är fiberdukens funktion att hindra mackadammet att blanda
sig med materialet under så den kapilärbrytande förmågan består men det problemet finns inte mot berg.
Klicka här för att svara