2 397 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Markarbeten mängd fyllning???
Hej
I vårt pris på markarbeten och grund skulle 150 T massor ingå, en grund på knappt 100 kvm. Markarbetarna har grävt ur 120 kvm och fyllt upp med fyra gånger så mycket material (ca 600T för huset)! Hur är det möjligt? :-?
150T på 120 kvm ger ca 70 cm fylln om sand väger 1,8T (fått uppgifter om 1,2-1,8 T)per kbm. 4 gånger så mycket blir 280 cm fyllning!!! Det verkar helt orimligt på en bra stenig/grusig backe tycker jag.
Kommentarer tack!
I vårt pris på markarbeten och grund skulle 150 T massor ingå, en grund på knappt 100 kvm. Markarbetarna har grävt ur 120 kvm och fyllt upp med fyra gånger så mycket material (ca 600T för huset)! Hur är det möjligt? :-?
150T på 120 kvm ger ca 70 cm fylln om sand väger 1,8T (fått uppgifter om 1,2-1,8 T)per kbm. 4 gånger så mycket blir 280 cm fyllning!!! Det verkar helt orimligt på en bra stenig/grusig backe tycker jag.
Kommentarer tack!
Det låter mycket, men är omöjligt att bedömma utan att kolla på det. Till mitt bygge (där jag gjort markarbetena själv, så jag vet exakt !) har det hittills gått åt knappt 750 ton grus/makadam etc. Då har jag byggt ca 75 m infartsväg och plattan är på 300m2. Även fyllnad till infiltrationsbädd för avloppet är med i den mängden.
mmm för att vara mer specifik så har vi hus + garage på tillsammans ca 150 kvm. (Garaget låg utanför den ursprungliga beställningen) Tomten är plan (diffar 0,5 m mellan fram och bakkant) och backen är stenig/grusig.
Leverantören hävdar att det totalt har gått 860 T material (570 kubik) för detta. Även om de har fyllt där de har grävt för servisen (ca 10 m) tycker jag att det verkar orimligt mycket. Särskilt om man jämför med att du har fått dit 75 m väg på mindre mängd material....
>
Leverantören hävdar att det totalt har gått 860 T material (570 kubik) för detta. Även om de har fyllt där de har grävt för servisen (ca 10 m) tycker jag att det verkar orimligt mycket. Särskilt om man jämför med att du har fått dit 75 m väg på mindre mängd material....
>
hmmm, nej jag vet inte hur mycket de har grävt ur, men jag vet ju hur mycket material de har lagt upp på baksidan inkl 3 bumlingar. Vi har höjt lite ca 30 cm över gatunivå, kantbalken är ju på 40 cm så det står ju för största höjningen.
Även om jag räknar max nivå på allt, fyllning, höjning, stenar, servisen, yta mellan hus å garage tycker jag att det är mycket. Eller har jag fel? :-/
Även om jag räknar max nivå på allt, fyllning, höjning, stenar, servisen, yta mellan hus å garage tycker jag att det är mycket. Eller har jag fel? :-/
Om dom inte grävt ur mycket, så låter det mycket. Har du frågat dem varför det gått så mycket. De borde väl ha en förklaring, speciellt om de ursprungligen räknat med 150 ton. Dessutom borde de ha vågsedlar att visa upp, som visar att de verkligen kört dit den mängden. Vår entreprenör hade beräknat behov av 870 ton. Tycker det är ok att dra över med 30 ton på det.
Klicka här för att svara