2 501 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Gjuta golv endast 1 kvm
Har varit runt och letat inlägg om hur man gjuter ett golv och hittat massa bra tips. Men jag bara ska reparera golvet under en borttagen järnspis en yta på knappa 1 m2. Då kan man ju inte behöva göra på riktigt samma sätt???
Ovanpå det gjutna golvet ska jag sedan mura upp ett nytt underställ till järnspisen som har plats för ved. Hur ska jag lämpligen göra med golvet? Skulle bli jätteglad för ett detaljerat svar då jag aldrig gjort något liknande förut. Tackar på förhand! :
Ovanpå det gjutna golvet ska jag sedan mura upp ett nytt underställ till järnspisen som har plats för ved. Hur ska jag lämpligen göra med golvet? Skulle bli jätteglad för ett detaljerat svar då jag aldrig gjort något liknande förut. Tackar på förhand! :
Jag har tagit bort ett tidigare underrede till järnspisen som var gjort av tegelsten och murmassa(?). När jag tog bort detta blev det gropar i golvet efter vissa tegelstenar som fick med sig betong(?) från golvet. Så för mig ser det ut som om det är ett knaggligt betong golv.
Har även tagit bort en vedlår som stod brevid järnspisen under denna verkade det ligga någon träplatta. (Håller på att renovera ett torp 10 mil bort och kommer inte dit förrens till helgen, därför kan jag inte vara mer tydlig).
Jag vill nu göra en gemensam grund för hela ytan. På denna vill jag ha en vanlig spis samt järnspisen brevid på ett uppmurat "underrede" där jag även kan förvara veden i underredet. Jag hade inte tänkt att ha någon mer golvbeläggning. Är detta för knapphändig information får jag återkomma efter helgen, hade dock hoppats att jag skulle kunna gjuta då... Ska mest fylla ut groparna och göra golvet plant tänkte jag?
Har även tagit bort en vedlår som stod brevid järnspisen under denna verkade det ligga någon träplatta. (Håller på att renovera ett torp 10 mil bort och kommer inte dit förrens till helgen, därför kan jag inte vara mer tydlig).
Jag vill nu göra en gemensam grund för hela ytan. På denna vill jag ha en vanlig spis samt järnspisen brevid på ett uppmurat "underrede" där jag även kan förvara veden i underredet. Jag hade inte tänkt att ha någon mer golvbeläggning. Är detta för knapphändig information får jag återkomma efter helgen, hade dock hoppats att jag skulle kunna gjuta då... Ska mest fylla ut groparna och göra golvet plant tänkte jag?
Är det stor skillnad mellan betongplattan och där vedlåren stått skulle jag lagt någon papp på träskivan, gjutit upp i kant med betonplattan och sedan flytspacklat över båda, med någon form av nätarmering för att hålla ihop de båda delarna. Är det liten skilnad i höjd så skulle det bli primer på träskivan och flytspackel med nätarmering över båda.
Men, det är jättesvårt att uttala sig utan att ha sett hur det ser ut.
Men, det är jättesvårt att uttala sig utan att ha sett hur det ser ut.
Höjdskillnaden är inte så stor, primer och nät låter bra.
Kan jag ta hönsnät eller är det för tunt? Vad är flytspackel för något? Håller det för tyngden sen?
Tack för dina snabba svar!
Kan jag ta hönsnät eller är det för tunt? Vad är flytspackel för något? Håller det för tyngden sen?
Tack för dina snabba svar!
Flytspackel köper man på säck - ser ut som cement - och som man blandar med vatten. Det finns att köpa på alla ställen som säljer kakel och klinker. I princip häller man bara ut det och det flyter, mer eller mindre, av sig själv ut och bildar en jämn yta. Du kanske kan göra en liten ram runt som du häller spacklet i och med en riktskiva (bräda) dra av spacklet så det blir jämnt och fint. Utan att veta så gissar jag på 1 cm höjd på spacklet över betongen.
Det finns nät som är lite styvare, typ 15*15 mm rutor med 1 mm godstjocklek. Har du en limpistol kan du fästa det mot underlaget så att det inte flyter upp. Annars kan du i förväg blanda en liten mängd flytspackel som du duttar ut och fäster nätet med. När det sen torkat så flyter du på.
Flytspacklet blir hårt och det kan du sen belasta med ditt murverk.
Det finns nät som är lite styvare, typ 15*15 mm rutor med 1 mm godstjocklek. Har du en limpistol kan du fästa det mot underlaget så att det inte flyter upp. Annars kan du i förväg blanda en liten mängd flytspackel som du duttar ut och fäster nätet med. När det sen torkat så flyter du på.
Flytspacklet blir hårt och det kan du sen belasta med ditt murverk.
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Suveränt! Nu bär det iväg till byggmarknaden på lunchen. Tack så mycket för dina råd.
[smiley=dankk2.gif]
Tänkte även be om råd med murningen av underdelen till spisen, under vilken forum-kategori tror du det kan platsa?
Mvh Lena
[smiley=dankk2.gif]
Tänkte även be om råd med murningen av underdelen till spisen, under vilken forum-kategori tror du det kan platsa?
Mvh Lena
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden