2 735 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Staket mot bäck
Vår tomt gränsar mot en bäck så innan vi flyttar in i vårt nya hus så måste vi bygga ett staket så inte barnen springer och ramlar ner i bäcken. Marken kring huset är lerig och vi har fått påla huset. Frågan är nu hurdana fundament för stolparna man bör ha för att staketet ska stå säkert på plats? Kan man köpa färdiga fundament och står de isåfall lika säkert som ett man gjuter på plats?
/Novis på området...
/Novis på området...
Ett hus väger ju bra mycket mer än ett staket så bara för att det är pålat behöver det ju inte betyda att ett staket inte skulle kunna stå på vanliga fabriksplintar. Gräv ut ordentligt och lägg makadam eller liknande en halv meter i botten och på med plinten. Fyll på med mer makadam runt och packa.
Hur gamla är barnen? Jag vet inte men jag är uppvuxen på strandtomt och det var aldrig frågan om att vi skulle ha staket...kanske är det sådant som barnen lär sig...ställer ju krav på att en vuxen är med fram tills dess dock. Är det små barn behöver ju staketet inte vara särskilt högt och därmed behöver grundläggningen inte vara så avanserad. Skall du gräva för hand kommer du snart komma fram till att det är helt ok om stängslet inte är 100% stadigt för alla eventualliteter
. Har du möjlighet att sträva staketet så ökar stabiliteten. Ju större vindfång desto större risk att det rör sig. Vi har träspaljeér i lera som är 1,5 meter höga; på hösten när det börjar regna och leran blir gyttja och det blåser storm brukar vi sätta ett par tillfälliga strävor för att stadga upp. De tar vi bort igen på våren...kan ju vara en variant. Att gjuta på plats eller inte tror jag inte har någon betydelse då problemet är att marken blir mjuk och vinden får staketet att röra sig så att hålet blir för stort.
Jag skulle göra egna plintar i detta fall iom att lera och fukt= klar risk för att det rör sig i synnerhet vid tjälllossningen. Det finns dock stolpskor som är justerbara i höjd. Dessa tycker jag verkar lämpaed för denna uppgift
Klicka här för att svara