Byggahus.se

Vibrationsfri betong...bra el inte???

1. D
    Medlem · 180 inlägg

dejmon

Medlem
    Hej på er alla !
    Har en bekant som är relativt duktig på att gjuta "sulor"
    Och han har råkat ut för att cellplastskivorna lyfte sig då det antagligen kom betong under densamma...jag vill använda mig av vibbfri för att slippa att hyra och rigga upp rör så att vibb bryggan går att använda.

Sedan ligger det till som så att "sulan ska bli 7*11 meter...och betongbilen har 9 m ränna och måste lossa mot ena kortänden alltså skulle rännan behövt vara 11 m minst.

Flyter den vibbfria ut resterande 2 meter tro?

Kort sagt...ge mig lite bra att tänka på vid användning av den vibbfria...jag har ganska bra erfarenhet från vanlig betong...vad går åt för verktyg vid vibbfri betong?
    Bara "helikopter" och sloda eller?

Tack på förhand ..//N

2. Milkshaken
    Bannad · Kalmar · 1 768 inlägg

Milkshaken

Bannad

Re: Vibrationsfri betong...bra el inte???

Vibbfri? ? Är det nåt nytt eller?

Det enda jag kan associera till vibbfri betong det är Sluring,,, alltså mycket vatten i betongen för att det ska flyta ut ordentligt,,, men det vill jag definitivt inte rekommendera isf...

3. D
    Medlem · 180 inlägg

dejmon

Medlem

Vibbfri betong används mest fick jag höra av firman jag skulle hyra verktygen som går åt vid gjutning, han sa att dom hade plockat bort vibro balken eftersom de flesta köper vibbfri betong och det inte var lönt att tvätta av balken stoppa den i lager och få den uthyrd efter 2 månader igen...så sas det på www.byggmaskiner.se

..//N

4. Milkshaken

Milkshaken

Bannad

jaha se där...... Jag jobbade 6 år på byggen i slutet av 80 till början på -90 talet ,, så man har ju tappat en del av som finns...

Det där ska jag läsa på lite om.... tack för tipset.

5. Milkshaken

Milkshaken

Bannad
  6. D
    Medlem · 180 inlägg

dejmon

Medlem

Verkar ju inte så tokigt, är mest nervös över att cellplasten ska flyta iväg !

..//N

• Laddar…
  7. M
    Medlem · 892 inlägg

Hej!
    Jag har gjutit en hel del (ca 20st) plattor av olika storlek (70-500 kvadrat) med självkompakterande betong. Sammantaget är det ruskigt bra på många sätt. Tack vare att den är mer lättflytande är det lättare att få en jämn yta över hela plattan. Man slipper även att gå med vibratorn vilket knappast är en ergonomisk dröm. Till vad man bör tänka på hör att stelningsförloppet är lite annorlunda än för "vanlig" betong. Det går fortare när det väl satt igång. Vid utläggningen måste man lägga betydligt bredare strängar eftersom betongen flyter iväg och raskanten då blir väldigt bred (iaf 2 meter).

När det gäller att göra fall vid brunnar osv är det samma procedur som med "vanlig" betong: Gjut fast brunnarna i förväg, lägg på en stor sten ovanpå som markering. Överfyll brunnen med betong vid gjutningen (den flyter över självt så glöm inte att markera brunnen med sten!). När betongen sedan stelnat lagom så gräv ur betong där fallet skall vara.

Annars är det bara att köra på.. Cellplasten flyter inte upp, armeringen tynger ner, men täta gärna springor i isoleringen med fogskum.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.