2 380 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Dyrt att frakta rötter?
Sida 1 av 2
Hej,
hörde att det tydligen är huuur dyrt som helst att lämna in uppgrävda rötter på tippen? Hur kan man göra? Tydligen omöjligt att separera jorden från själva roten. Enligt min källa kostar det ungefär 10 000 att bli av med en vanlig häck.
Detta skulle bero på statliga skatter... stäämmer detta och då följdfrågan: Hur kan man göra istället, någon som har erfarenheter? :-[
hörde att det tydligen är huuur dyrt som helst att lämna in uppgrävda rötter på tippen? Hur kan man göra? Tydligen omöjligt att separera jorden från själva roten. Enligt min källa kostar det ungefär 10 000 att bli av med en vanlig häck.
Detta skulle bero på statliga skatter... stäämmer detta och då följdfrågan: Hur kan man göra istället, någon som har erfarenheter? :-[
Haha... tanken har slagit mig, men har aldrig bränt upp ngt förut. Tror inte att det passar att bränna upp något mindre än vad som ryms i en "eldtunna". (Ganska tätt mellan husen där vi bor).
Hur menar du: mycket diesel? Och kommer det inte vara svårt att elda sönder stubbarna så det blir bara aska kvar, blir det inte bara lite mindre, typ kolstav?
:
Hur menar du: mycket diesel? Och kommer det inte vara svårt att elda sönder stubbarna så det blir bara aska kvar, blir det inte bara lite mindre, typ kolstav?
:
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Eller lasta rötterna på ett släp och åka till en återvinningscentral (återbruk). De har alltid en container för trädgårdsavfall och rötterna kommer väl från en trädgård? 
Vad är det för häck du ska ta bort? Vad vi tidigare pratat om är att det är dyrt att bli av med stora rotvältor som inte får lämnas på vanlig återvinningsstation. Men en häck borde du nog kunna såga ner och därefter köra med liten grävmaskin. Såvida det inte rör sig om en 200-årig idegranshäck ... och om du tänker demolera en sådan vill jag träffa dig :-X
Hehe! Nej, det är inte en 200-årig idegranshäck. De är någon slags taggbuske som vi har runt vår lilla tomt.
Problemet ska enligt källan vara rotvältorna som sagt.
Källan påstår också att det i det närmaste är omöjligt att separera leran från själva stubben.,..
Problemet ska enligt källan vara rotvältorna som sagt.
Källan påstår också att det i det närmaste är omöjligt att separera leran från själva stubben.,..
Prova att blåsa rent rötterna med en högtryckstvätt. Jag har kompisar som det fungerat för.
I vår stad (Luleå) tar återvinningen emot kvistar, grenar och rötter utan kostnad... Dock inte i någon container utan på en stor gårdsplan.... Jag tror att de sedan avyttras vidare till något värmeverk.
Ingen stor kostnad....
Ingen stor kostnad....