6 146 läst ·
26 svar
6k läst
26 svar
Konstigt fuktproblem i källaren
AndersS skrev:Vad menar du med ligger "under plattans nivå"? Dräneringen ligger längst ned, men avloppet för från stuprören behöver inte ligga så djupt. Och visst finns det brunnar som du kan se om det kommer vatten, kommunen gjorde precis på detta sättet nu i veckan för alla fastigheter här på gatan då två hus varit "korskopplade" gällande spill/dagvatten.
Om det står och trycker vatten mot en väg så suger materialet i väggen så att ett större område kan drabbas. Men utifrån dina bilder så luktar det grävarbete, men det behöver inte betyda att du måste ta dig ned till dräneringen. Det är beroende av vad du nyttjar källaren till.
"under plattans nivå" menar jag på att dräneringsrören ligger.
OK...... fukten sprider sig uppåt och då bör jag gräva där "pyramiden" är som högts, dvs. mitt i rummet.
Den delen är dotterns sovrum men hon har fått tagigt ett annat rum på markplanet så länge då det inte kan vara så hälsosamt att vara där en längre tid.
Vi har träffat han som byggde huset och han berättade att det är ett rejält byggt hus med allt tilltaget x2 vilket jag skrev att det är dubbla fuktspärrs mattor, även besiktningsmannen sa att det var ett rejält hus med allt överdimisionerat, bla. har vi ½m. med isolering under plattan så vi använder ingen värma i källaren på vintern.norrlandshus_sthlm skrev:jag menar att det verkar komma in mest fukt i skarvarna mellan blocken i väggen.
Förmodligen är nog yttersidan på grunden bara belagd med nån slags asfalt ... mot asfalten är det sen jord vilket gör att dräneringen inte funkar som den ska. asfalten spricker när den tappar spänsten och den obefintliga dräneringen klarar inte att ta bort vattnet. Gräv upp, byt dränering, platon eller isodrän på grunden och grus en halvmeter utanför.... sen funkar det.. är nog rädd att fukten kommer fortsätta komma in i källaren annars.
annars kan väl han på bilden med t-shirtbrännan handskyffla... så det där magnecylvita också blir brunt *L* ;D
Det är bara på denna del av källaren som fukten har exploderat under vintern.
PS. han på bilden är för fet att komma ner i diket runt huset!
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
jag börjar undra ... vet han det... att inte mattan släppt från väggen.
gräv och kolla... förresten när byggde du poolen? kan du ha fördärvat dräneringen
gräv och kolla... förresten när byggde du poolen? kan du ha fördärvat dräneringen
Han kan ju naturligtvis inte veta om mattan släppt ifrån väggen, det han vet var att det byggdes med dubbla lager, ska gräva en grop där fukten är som värst och se hur det ser ut där.norrlandshus_sthlm skrev:
Poolen påbörjades för 2½ år sen och jag funderade bra mycket på alla rörbitar i betong som kom upp då vi grävde, så detta var alltså dräneringsrören? :
Nerå.... bara skämta lite du ;D..... inget skadat då vi grävde poolen 2½m. ifrån huset, det enda som kom upp av misstag var tele å strömkabel som var utsatt på fel sida av huset vi fick ritning på av stan.....
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
japps ...det är nog tvunget det.
jag är satans så envis... dräneringen funkar inte
antagligen ligger rören i lera istället för grus. Eller så är det stopp i rören.
vattnet ställer sig bakom din grund och kappilärkraferna trycker upp vattnet bakom dina dubbla fuktmattor... det är därför vattnet stiger så högt.
jag är satans så envis... dräneringen funkar inte
antagligen ligger rören i lera istället för grus. Eller så är det stopp i rören.
vattnet ställer sig bakom din grund och kappilärkraferna trycker upp vattnet bakom dina dubbla fuktmattor... det är därför vattnet stiger så högt.
Mmmm.... känner igen en annan också som är sådärna envis! ;Dnorrlandshus_sthlm skrev:japps ...det är nog tvunget det.
jag är satans så envis... dräneringen funkar inte
antagligen ligger rören i lera istället för grus. Eller så är det stopp i rören.
vattnet ställer sig bakom din grund och kappilärkraferna trycker upp vattnet bakom dina dubbla fuktmattor... det är därför vattnet stiger så högt.
Låter ju logiskt det sista du säger och problemet verkar nog ligga mitt i källarväggen där fukten har stigtgt som högst..... ovanför marknivå dessutom, om ni kollar på bilderna och tar sikte på den svarta runda ringen mitt i bild så har där suttit en tavla och det är svartmögel ni ser, detta är ovan jord alltså.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
och när poolen ligger där så kommer inte vattnet någonstans...nä, makadam och grus och ny fuktmatta på grunden
Hej igen!norrlandshus_sthlm skrev:
Envisa Uffe här igen....
Vattnet kommer visst nånstans ifrån grunden om det läcker/ är otätt där, igenom den stenhårda blåleran fram till singlet som är uppfyllt runt poolen upp till kanten med feeetdränering runt om den under botten och singel i botten och ut i dagvattenavloppet.
Kolla först ditt avlopp för stuprören, innan du ger dig på dräneringen. I mitt fall var det de rören som var helt igensatta medan tegelrören för dränering var helt intakta.
Stuprören är inte kopplade till dränering vid huset, utan sammankopplas i någon brunn och sedan till dagvattenledning. Många har täckt över brunnarna, till och med sått gräs.
Att det sedan kan tar sig in till husgrunden är nog inga problem då tätskitet som används -72 troligtvis nu har sprickor i sig.
Stuprören är inte kopplade till dränering vid huset, utan sammankopplas i någon brunn och sedan till dagvattenledning. Många har täckt över brunnarna, till och med sått gräs.
Att det sedan kan tar sig in till husgrunden är nog inga problem då tätskitet som används -72 troligtvis nu har sprickor i sig.
Klicka här för att svara
