Hej,
har som vanligt delvis problem med fukt i krypgrund. Huset ligger högt så detta följer "endast" med säsongs skiftningarna....Min fundering är då jag har en 1/2 källare med ett pannrum som är varmt 22-25 grader (dåligt isolerad panna?), kan jag leda denna varma /torra luft in underkrypgrunden?

Jag hade tänkt att använda en Kanalfläkt med en extern Hygrostat som jag lägger inne i utrymmet & utblåset på fläkt kanalen i det 1:sta rummet i källaren Mao pannrummet som är det 2:dra rummet skickar in torr luft som cirkulerar genom krypgrunden & kommer in i källaren igen genom rum 1 till 2:an (pannrum)!

Är detta en vettig tanke eller bör jag nyttja en s.k Sorptions avfuktare som bla Munters har. Går jag på min ide, tips på bra fläkt med extern Hygrostat....

Milkshaken
Tack för ett bra tips.

Dock så opponerar jag mig emot priset VS min tanke. Jag har samma tanke på att skicka in uppvärmd luft men nyttja befintlig spillvärme i pannrum & då hamnar min kostnad för fläkt + x meter spirorör på c:a 1500 kr? Visst bör detta väl bli samma sak eller....!?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.