Tomten vi lagt handpenning på visar sig nu innehålla risk för radon.
Kan man överhuvudtaget bo/leva på en tomt med radonrisk???
Bygglovs snubben säger att det krävs en radonsäkergrund. Vad är det?

Funderar på att häva köpet... :-[

Jag antar SSI och kommunen kan ge råd kring detta men en lösning är att lägga en ventilation under betongplattan och sedan suger ut luften över nock.
Vad jag hört används dräneringsrör för detta med en kanalfläkt.

Vår grundentreprenör frågade oss om vi skulle lägga ner en radonslang i samband med gjutning av plattan. Nu finns det inget radon så vi avböjde. Priset för den var
3 500:- + moms. Han tipsade oss att vi skulle prata med vår KA om den saken, de ska tydligen veta det.

Om du går in under bygga här på forumet kan du få lite mer infomation om radon.

Gimo skrev:
Tomten vi lagt handpenning på visar sig nu innehålla risk för radon.
Kan man överhuvudtaget bo/leva på en tomt med radonrisk???
Bygglovs snubben säger att det krävs en radonsäkergrund. Vad är det?

Funderar på att häva köpet... :-[
Lugn och fin nu :)
För det första finns det olika riskklasser. Det kan du fråga din kommun om vad din tomt ligger inom för område. I princip alla hus som ligger på grusåsar ligger i högriskområden dvs det går att bo där ändå, man vidtar bara lite olika åtgärder. Själv har jag platta på mark. I själva singlet under plattan la jag dräneringsslang. När huset är klart kommer radonhalten mätas inomhus, blir den för hög kopplar jag bara en fläkt till dräneringsslangen och skapar ett undertryck under plattan, dvs radongasen försvinner i radonslangen och går inte upp genom plattan. Det finns även andra lösningar, så att häva köpet känns lite drastiskt.

Tack för svar!
Skall kontakta miljöinspektören idag för att få en bättre koll.
Har liksom tänkt bo där resten av livet och jag vill ju inte att det skall bli kortare bara för man har radon på tomten... eller att barnen tar skada.

:-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.