Skall snart ta över nya huset, runt grunden är det lite snålt med makadam nu och jag behöver fylla på/upp med något lämpligt som dessutom blir en bra start inför vårens plattläggning runt huset, vad skall jag göra? fylla på med singel? isåfall vilken storlek? eller skall jag lägga markduk och fylla på med nåt annat material.
Tänkte fixa detta snarast så marken får gotta till sig över vintern

Ingen? är jag otydlig kanske, har "vill komma in i huset nu" feber nämligen :)

Please :D

Försöker väl då. är det ovanpå dränneringen eller utanför?

Behöver det inte drännera så är det ju alldrig fel med tex 0-18 under en plattläggning. Det blir stenhårt och sen några cm sättsand på det så

Tack! Det rör sig om 1,5 meter från kantelementen och ut (platta på mark), och det är ovanpå dräneringen som går runt hela huset så jag antar att det är mera grus som gäller. men jag har ingen lust att smacka på med mera grov makadam, vad toppar man lämpligen med för storlek? 8-16? Annat?

Runt halva huset kommer det att byggas trall till våren, och andra hälften kommer att utgöras av 50x50 betongplattor i två rader som gångväg, kullersten närmast grund

Singel (8-16)närmast grunden för dränering.
Vad gäller plattläggning, så ska man beroende på hur noggrann man vill vara, lägga en markduk först (och det är inte för att motverka ogräs uppskjutning i platt/sten ytan, som många tror) utan för dränering/stabilitet. Förslagsvis:

1. Markduk
2. 15 cm 0-32 (alt. 0-16 beroende på hur tung trafik det är)
3. 5 cm 0-8

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.