Erfarenhet, resultat?

Får jag fråga (kanske dum fråga) men vad är trygghetsvakt? Finns det bara en sort?

Jag ska kanske vara tydligare...
Det är ett alternativ till avfuktare i torpargrunder.
Vad jag kan förstå så är dom rätt ute teoretiskt?

www.trygghetsvakten.se

Toppstugan skrev:
Jag har en i min grund. Har gått från 27% fuktkvot i trossbotten till 16% på 3 månader. Kostade mig mindre än 1000:- i elförbrukning. Nu drar den ca 400 kwh per år.
Klockrent, tyst, underhållsfritt och ekonomiskt!
Jag är helnöjd.
/P
Denna beräkning kräver en kommentar. På hösten är relativa fuktigheten hög i alla torpargrunder - ofta över 90%. Det är då man kan behöva en åtgärd - avfuktare eller värmare. Sedan sjunker den utan någon som helst åtgärd under vintern - ofta ner till 50% utan någon avfuktare eller värmare. Hur detta översätts till fuktkvot vet jag inte. Så när gjordes mätningarna? Har någon erfarenhet av en hel årscykel?

Jag satte in min i söndags (18/6) och nu 4 dagar senare har fuktigheten sjunkit från 96/98% till 92%. temperaturen har gått fårn ca 11 grader till 16 grader.
Elförbrukning har jag ingenaning om då jag haft den så kort. Men jag antar att den drar en hel del nu när den ska få ner fukten till en respektabel nivå.

Ni som har trygghetsvakten, har ni stor torpargrund?
Gissar att våran grund är ca 60-70kvm.
Kryphögt mellan mark och golv som är snustorrt.

Jag kör våran Munters Homedry 11 med pluggade ventiler i avfuktningsläge.
Den gick 4 dagar i sträck, känns som att den tar in luft nånstans....

Har beställt hygrometrar för att se vad det rör sig om för värde.

jocke@nybleus.se skrev:
Ni som har trygghetsvakten, har ni stor torpargrund?
Gissar att våran grund är ca 60-70kvm.
Kryphögt mellan mark och golv som är snustorrt.

Jag kör våran Munters Homedry 11 med pluggade ventiler i avfuktningsläge.
Den gick 4 dagar i sträck, känns som att den tar in luft nånstans....

Har beställt hygrometrar för att se vad det rör sig om för värde.
Jag har ca 93kvm grund. Och har då en TV extra.

nulldotnet skrev:
Jag har haft trygghetsvakten monterad sedan januari 2004. Den har varit helt problemfri och det är torrt och luktfritt i grunden nu. Jag har mätt energiförbrukningen och första året drog den ca 1000 kwh, det sista året har den dragit 510 kwh.

Helt underhållsfritt, billigt, tyst och med god verkan. Jag rekommenderar den varmt.  
Vad hade du för problem innan? Lukt? Mikrobiell påväxt? Kondens? Hög RF vid någon eller flera mätningar? Har du mätt RF nyligen?

Jag har en krypgrund (104 kvadrat Modulenthus från 1998) med för hög rH (uppmätt 87,5% i somras). För en tid sedan investerade jag i några trådlösa digitala fuktmätare (kopplade till PC'n), en energimätare och Trygghetsvakten Extra ("TV"). Allt för att försöka avgöra om TV fungerar så bra som de uppger.  

Det finns flera trådar om TV på nätet, men jag har inte hittat någon med mer ingående siffror på hur det verkligen sett ut hos någon, därför publicerar jag mina resultat på en blog och intresserade kan följa mina resultat. Kommentera gärna i bloggen eller maila om ni har frågor.  

Notera att jag kunde noll och intet om fuktproblem i krypgrunder i somras, nu har jag en ytterst ytligt kunskap. Det enda jag vill med detta är att delge mina resultat så att andra (möjligen) kan dra sina egna slutsatser.

http://krypgrund.blogspot.com

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.