2 910 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Markera ut stickväg?
Hej,
Jag och min sambo har en tomt med en 60 meter lång stickväg som behöver beredas till viss del. Vi hade tänkt att fixa till vägen innan vintern, men problemet är att vi skulle vilja ha en tydligare gräns så vi inte är inne å röjer på grannens tomt. Problemet är att det är rätt kuperat med stenar och så. Vi har tidigare spännt upp en lina, men det är lurigt att veta om det stämmer när den går upp och ner längs marken. Hur går man till väga för att få vägen mer nogrannt utstakad? Några tips skulle vara suveränt.
Jag och min sambo har en tomt med en 60 meter lång stickväg som behöver beredas till viss del. Vi hade tänkt att fixa till vägen innan vintern, men problemet är att vi skulle vilja ha en tydligare gräns så vi inte är inne å röjer på grannens tomt. Problemet är att det är rätt kuperat med stenar och så. Vi har tidigare spännt upp en lina, men det är lurigt att veta om det stämmer när den går upp och ner längs marken. Hur går man till väga för att få vägen mer nogrannt utstakad? Några tips skulle vara suveränt.
Lina eller laser säger jag. Beroende på hur kuperat det är naturligtvis men klappa ned några hyggligt långa käppar så att ni kommer upp en bit. använd sen lasrern för att få ett "streck" mellan punkterna. Börja sen längst bort från lasern med en lång käpp så att ni hittar var laserlinjen går. Markera nu denna punkt på backen och jobba er mot lasern. På så sätt kan ni få en terrängföljande linje
Tack för svaret. Längs ena sidan av stickvägen är ett problem att vi har en knut som sticker ut från grannen. Dom har avtalsservitut på att ha den där, vilket gör att lasern bryts. På andra sidan saknas pinne i marken i ena hörnet på tomten. Dessvärre skulle nog inte det hjälpa oss eftersom det är typ en skog mellan stickvägen och den punkten. Vi vet i och för sig hur bred stickvägen är så man skulle kanske kunna ta ut en rätvinkel och mäta över till andra sidan av vägen.
Klicka här för att svara