Grund & Markarbeten
Mats: Hej och välkommen till forumet. Du är inte den första med den funderingen :) Prova med sökknappen så bör du hitta några trådar där detta har diskuterats tidigare
maxxar: Någon som kan rekommendera en bra geotekniker i Västerås, Örebro eller gärna KAK området?
Stefan_h: Tack för det tipset yonna men jag struntar nog i de då det handlar om knappt 60 cm på en yta av en halv kvadratmeter... Däremot på andra sidan nerfarten så kommer det att fyllas upp mellan 2 o 7 dm för att få en jämn uteplats... Men där har vi grävt bort lite stubbar o så så att när det är färdigt kommer det slå max 2-3 dm mot hur det var från början..
Isbjörn: Hej! Någon som har någon erfarenhet av platonmatta + puts på innervägg i källare? Se länk: Källarens insida fuktskydd - System Platon® Produkter Har ju hört att man inte skall använda sig av täta material på källarväggar, utan att det skall vara material som andas och som ventilerar bort ev. fukt. Men jag antar att platonmattan fungerar på ett annorlunda sätt?
Snailman: Så här säger älvsbyhus om byggelen Välkommen till Adobe GoLive 5
Mats: Jag har 200 i förrådsplattan och den gjorde jag med vanliga L-element och två lager frigolit i mitten där övre lagret således stickur ut lite över botten i L-elementen
cwt: Vårt hus ligger i västra Skåne 350 m från havet och med grund på 5 m över havet. Krypgrunden är plastad och försedd med 5+5 cm cellplastisolering. Just nu har grundvattnet stigit så högt på tomten att plasten/isoleringen lyft ca 10 cm i krypgrunden. Det blir alltså svårt att ta sig fram om nödvändigt och då kan plasten/isoleringen gå sönder. Än har inte fukthalten enligt
mlander: Jag gjöt en platta till ett garage där jag använde så kallade "kombiform" som används för att ha något att dra av imot, dessa har en del som man drar bort när betongen börjar stelna, mitt golv sprack och et sprack där kombiformen ligger det är dock ingen fara och ganska vanligt att man kan få kan få sprickbildningar. Det kanske ligger kombiform i din platta oxå. Mvh Mathias.
vespaman: Om det bara är detta du skall använda källaren till, så kanske kombinationen klinker + tofflor är en kandiat? (Värmeslingor känns inte övertygande utan att bila upp och isolera, i dessa tider)
Magnus_Nordmark: [citat] Hej! När det är såpass stor skillnadsom 0,3 - 3 meter så bör du absolut vidta någon åtgärd. Antingen gräva ur och fylla med sprängsten eller påla. I ditt fall är det troligen billigast att fylla upp med sprängsten. Hör efter med en geotekniker om vad han tycker du ska göra.
Poggan: Jag håller med Price. Visst väggarna är kanske något kalla. Silikat eller annan diffusionsöppen färg på den! :)
Poggan: Källare är väl aldrig dumt, bara man har dränerat, fuktskyddat! Sedan kan man ju inte göra mer....! :)
Mats: Jag har 200 i förrådsplattan och där var det vanliga L som gällde
bonnier: Helt klart så märker man ju här på forumet att det finns lika många åsikter om vad som är bra/dåligt vad gäller avfuktning, har man pengar och intresse så är det väl nästan bäst att prova sig fram själv. Vi har en DR010 sorptionsavfuktare, kan tyvärr inte säga vad den kostade exakt. Firman som gjorde jobbet i grunden tog ca 32000 för avfuktare, installation, tätning och
Linnex: Håller med MathiasS. Köp inte billiga grejor som inte har angivet hur stor feltolerans de har. Jag tror min har feltolerans på upp till 6% och då kostade den ändå närmare 700 kr och räknas som kvalité. Enklare modeller som TMC skrev avviker ännu mer.
meya: [citat] Jag har för mig att jag sett böcker på biblioteket som handlar om gammal byggteknik och det kanske kan stå nåt om materialet i dem. Nu är det ju inte hundratals år det handlar om, men har ni tur så finns det kanske med!:-)
jimnor: Som rubriken visar har jag fått offert på markarbeten och platta. I offerten ingår följande: - Etablering av grävmaskin - Avtäckning/uppschackning av stubb - Bygginfartsväg på tomt samt gång mellan hus & garage - Trumma under infartsväg - Borrning vatten 30m - Grund med material och arbete standard platta med 300mm cellplast - Dagvattenbrunn med 4 uppstick - 2 spolbrunnar - 1
Linnex: [citat] Kan även orsaka problem med att tjälen kryper in vilket kan och orsaka rörelse på grunden och då eventuella skador.
David_Berglund: Jag har precis samma situation, och detta var nyttigt att läsa. Har ni dragit några mer smarta slutsatser efteråt så får ni gärna dela med er i denna tråden. :)
vespaman: Misstänker att det blir en hel del tröghet i ett sådant system, så frågan om man verkligen kan slå på det när det börjar snöa? Och hur löser man detta tekniskt om man är på jobbet på dagen, eller om det börjar snöa på natten? Då får man ju ändå pulsa i snön när man ska in/ut med bilen osv. Eller i blöt och tung sörja? Kanske man kan ha automatik, så att den går igång
rollo: Det handlar väl om både och - i första hand ha en väldränerad grund. Detta måste vara det viktigaste. Annars får man kasta bort pengar för att värma/avfukta bort fukt alldeles i onödan. Därför intressant att jämföra absoluta fuktinnehållet i grundutrymmet och i uteluften. Är absoluta fukten i grunden betydligt högre än i uteluften uppfattar jag det som att grunden har ett stort
Mikael_L: Ja oj, det är massor att tänka på: Avstyckning och/eller förhandsbesked (har ni redan tomten klar så behövs nog inte det) Utsättning och byggsamråd. Bygga själv eller nyckelfärdigt eller ngt där emellan. Som egen byggherre; byggfelsförs. kvalitetsansvarig och... Val av uppvärmning. Finns kommunalt vA?, annars brunn + val av och tillstånd för avloppslösning. Sen kommer ju hela
ClaJe: Inte för att vara så´n men bara vår uppfart med förarbete, underarbete, uppfyllnad/bärlager, stenar, stensättning samt arbetskraft gick på nära 60000 kr...och vi har ca 80 kvm stensatt. Sén alla lastbilsflak med matjord till gräsmattan, gräsfrön..ytterligare matjord för förbättring av gräsmattan när marken "satt" sig..Vi har ingen fancy-pancy trädgård, vanliga byasten/starka.
Snailman: Tack för svaret :) , jag tänkte ha kakel även i övriga rum, och med den här metoden, så behöver jag inte spackla upp golvet så mycket i våtrummen, det hade ju inte varit så kul att få så mycket högre golv i våtrummen än i angränsande rum. Jag har funderat på lösningen på detta, och som ni har gjort, har verkat vara enklaste metoden hittills. Jag antar att golvvärmeslangarna
Bigfoot: Jo det lutar åt att det får bli en handdriven jordborr. (Jag gillar också att äga.) Sen får jag ordna till bottenklumpen på nåt sätt, antingen genom att borra lite extra som du säger eller så får jag konstruera nåt verktyg som man kan sticka ner i botten och gröpa ur sidorna lite.
Valbobygge: Hur gör man bäst kring källarfönster? Fönstren måste flyttas ut för att det inte ska se alltför hålögt ut. Men vad fäster man dom i?