Vi är i husköpartagen och har hittat ett hus som vi båda gillar. Det är ett kedjehus där husen sitter ihop med garagen. Huset är byggt på 70-talet och har källare, aldrig omdränerat. Paret som bor där nu har en mängd katter och huset luktar en hel del katt. Vi kan själva känna en viss unken lukt i källaren, och besiktningsmannen tror sig kunna känna en lukt i väggen, men påpekar att kattlukten tar överhand så det är svårt att säga.

Källaren är inredd. Flytande golv (vad jag förstår) med platonmatta och laminat. Golvet har luftspalt och vädringshål i lister. Dock ej mekanisk ventilation som besiktningsmannen tyckte man borde ha. Väggar är reglade och har träpanel.

Att vi får riva ned väggar och golv är vi på det klara med. Men måste vi dränera om? Om man sätter nytt golv och väggar efter alla konsten regler. Installerar en braskamin och en luftvärmepump i källaren, kan man då komma ifrån problemen?

Vi vill använda källarutrymmet som teverum/allrum. Inget sovrum.

En dränering håller i runt 20-25 år efter vad jag fått höra, sen slammar det igen med jord och annat som kommer ner i dräneringen. vid det laget har du problem med att väggarna/grunden står i vatten en längre period vid nederbörd, och det är givetvis inte bra ur en fuktsynpunkt.

Luktar katt ... :-/ ...
kan bli problem att bli av med detta ...

Ljushus, jag skulle nog välja att i första hand ta i tu med huvudproblemet - fukten utifrån. Precis som toma25 säger kan väggar och golv "stå i vatten" om du har otillräklig dränering. Då spelar det ingen roll om du har platon både i golv och vägg inklusive mekanisk ventilation, problemet kvarstår - du tar ju bara bort den unkna lukten inte fukten från utsidan.
I ditt fall kanske en omdränering blir besvärlig om det står ett garage på vardera sida om ditt hus. Men ingenting är omöjligt. Kanske du kan göra hela eller delar av arbetet själv?

Jag är av den åsikten att källare är ett djävulens påfund (i fuktsynpunkt) och bör bekämpas med iver! Om möjligt bör alla källare gjutas igen med en hydrofobisk massa.

Lycka till. /Daniel

Jag är av den åsikten att källare är ett djävulens påfund (i fuktsynpunkt) och bör bekämpas med iver! Om möjligt bör alla källare gjutas igen med en hydrofobisk massa.
.... i källaren har vi ett svalt mörkt rum där vi kan sova på sommaren när det är kokhett på övervåningen....

.... och bastu .....
.... och förråd .....
... och matkällare ......
.... varmt golv med klinker och isodränisolerada väggar med silikatfärg.

Helvetet är ganska mysigt faktiskt.

8-) pinebar

.... i källaren har vi ett svalt mörkt rum...

Helvetet är ganska mysigt faktiskt.

Hihi, du talar som en sann demon... :)

Skämt å sido, visst kan man få till en trevlig och mysig källare men man bör beakta att det oftast kostar mer både i material och i arbete för att få till det under mark. (om man jämför med ovan mark)
Som pinebar sa har hon ju en både isolerande och dränerande skiva mot källarväggarna.

Ljushus, varför blir du tvungen att riva väggar och golv?

/me

Gör man rätt med källare (utvändig isolering+ dränering) och fuktsäkert inne, så är källare inte så dumt. Svalt, och massa plats för ekonomiutrymme.

Källare är väl aldrig dumt, bara man har dränerat, fuktskyddat! Sedan kan man ju inte göra mer....! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.