Ja oj, det är massor att tänka på:
Avstyckning och/eller förhandsbesked (har ni redan tomten klar så behövs nog inte det)
Utsättning och byggsamråd.
Bygga själv eller nyckelfärdigt eller ngt där emellan.
Som egen byggherre; byggfelsförs. kvalitetsansvarig och...
Val av uppvärmning.
Finns kommunalt vA?, annars brunn + val av och tillstånd för avloppslösning.
Sen kommer ju hela biten med tomtplanering och skapa en trädgård, sas.
Och vad ska man tänka på vid tomtens läge och placering av hus? Hur nära får huset ligga grannens och får man ha entrén vart som helst?
Generellt 4,5 meter från tomtgräns, men om tomten är inom planlagt område så ska du kolla vad som står där, där kan det vara andra regler/begränsingar, t.ex. maximal byggnadshöjd och sånt.
Svårt att svara på din rätt generellt ställda fråga, precisera dina funderingar lite mer, har ni t.ex. bestämt om ni ska anlita en husleverantör hela vägen?
Läs gärna mycket här på forumet också, jag vet att det är himla mycket att plöja igenom, men det kan ändå ge mycket i utbyte för dig.