Byggahus.se
Vill bygga en garagegrund på lutande berg. Hur bör den konstrueras om man väljer
att mura eller gjuta en grundmur på en sula? Har någon gjort det? Vet någon om det
finns någon literatur som beskriver hur det bör konstrueras? ::)

Jag är framförallt osäker på hur den isoleras samt hur plattan ansluter till grundmuren.
Berget jag skall bygga på lutar ca 1 m från långsida till långsida, det ligger ovan
jord helt och hållet.

Funderar ochså på om det håller med murad leca eller bör jag välja gjuta i betong?
kanske eventuellt betonghålsten?

Hur tjock bör plattan vara? Gissar att det behövs något stöd i mitten på ngt vis?
Det finns kanske någon här som kan det här.......
 
hej!detta va knepigt du?svårt o säga så här,finns lite olika sätt.är höjden begränsad, ska berget va synligt?jag hade murat upp på något sätt antingen med sula eller borrat i 12mm järn i berget.det viktiga är att det inte börjar glida ner.gör kontraforer innåt ,eller mura rakt igenom på några ställen så att det bildas fack.lägg dubbla 10mm järn i varje skift.nu kann du fylla hela ytan med mackadam ca5cm under översta skiftet o komplitera med ca5mm flis o padda.ligger översta skiftet i våg kan du stocka av ytan.nu hade jag monterat 30cm kantelement runt om o lagt i frigge inne 10cm.tar man 10cm isolering får man lägga på 10cm mackadam o flis i mitten. skall det ligga golvvärme kan du lika gärna lägga 20 cm frigge.friggoliten finns i olika hårdheter,köp inte den mjukaste för då kan sprickor uppstå lättare.10cm betong är minimum o vibba.armering har vi glömt!jag hade lagt nätmatta 5mm 15*15 o 12mm i kant balkarna.lägg 2 eller 3 st 12mm järn i botten på kantelementen på monteringsjärn o köp plast klossar dom övre järnen kan du lägga på mattan.du måste ha en najtång o najtråd.det finns säkert andra som hade gjort på annat sätt.det finns konstruktörer som kan detta ,men det kostar en slant.jag glömde en sak,kantelementen o murningen bör nätas o putsas.står nu stenen på berget o det är putsat ser det trevligt ut
 
Tack för ett snabbt och utförligt svar!
Berget kan täckas strax över sulans höjd. Höjdbegränsningar bör inte vara ett problem.

Tror att jag förstår hur du menar, men undrar varför kantelementen behövs? Går det inte att mura ett extra skift leca och gjuta plattan innanför det? eller använda ett smalare lecablock i översta skiftet? Jag antar att du ställt
kantelementen i liv med murens utsida?

Med kantelement kommer plattan "ligga på" muren, med extra lecaskift blir plattan lös
innanför. Vilka för nackdelar finns med det? Antar att den 6 meter breda plattan behöver stöd på mitten om den ligger uppepå och det är därför du murar igenom
så att fack bildas? Om jag förstår rätt så putsar du kantelementen ihop med muren, finns det kantelement utan sockelskiva?
många frågor blev det, jag är tacksam för alla tips!
 
hej!jag tror du har fattat.visst kan du mura ett skift till.alla grunder idag, skall ju va så issolerade så därför tog jag kantelement.putsen går utanpå kantelementet med.gör man ett eget element med lösa iso skivor,blir det jobbigare med avstängningarna.det som du själv föreslog med ett skift högre e ju enkelt.tänk på att de som är inne i formen är ett skift lägre då.
 
Jag har precis samma situation, och detta var nyttigt att läsa.

Har ni dragit några mer smarta slutsatser efteråt så får ni gärna dela med er i denna tråden.  :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.