22 200 läst ·
62 svar
22k läst
62 svar
Krypgrund - fukt/mögelproblem?
har inte monterat den än, men ska ta det så snart jag kan,,,,,, källaren måste bli klar först. har en vecka på mig att spika takplank, lägga golvmasonit och heltäckande matta,,, + lister + målning av väggar och lister.....
så...... kommer montera v. 29 tror jag...
så...... kommer montera v. 29 tror jag...
Det handlar väl om både och - i första hand ha en väldränerad grund. Detta måste vara det viktigaste. Annars får man kasta bort pengar för att värma/avfukta bort fukt alldeles i onödan. Därför intressant att jämföra absoluta fuktinnehållet i grundutrymmet och i uteluften. Är absoluta fukten i grunden betydligt högre än i uteluften uppfattar jag det som att grunden har ett stort fuktläckage från marken. Att plasta marken är förstås nödvändigt.
Men detta verkar inte räcka utan man måste särskilt på sommaren också eliminera den fukt som kommer från själva luften och som kondenseras pga den låga temperaturen. Detta diskuteras ju i o för sig. Vi har hus som stått i flera 100 år med torpargrund utan att ta skada av hög RF på sommaren.
Men varmgrund med isolering av marken för att få upp temperaturen i grundutrymmet är nog rätt. Om det inte räcker så får man ta till någon avfuktningsmetod.
Jag tror att alla grunder inte är lika. Problemen varierar. Vissa har stort fukttillskott från marken. Då blir det fel att använda TV. Det blir fuktig bastu.... Vissa har läckage av fuktig varm luft till grunden vilket ger problem på vintern. Andra har kall grund med problem på sommaren främst.
Man måste analysera vilket problem man har och sedan hitta en lösning för det eller de problemen.
Min avfuktare gick sönder i höstas. Dvs den kondenserade inget vatten. Den fick gå ändå o drog 250 watt per timma. Det räckte för att höja temperaturen ett par grader i grundutrymmet vilket sänkte RF från 80% till 73%. Nu när kylan kommit är RF 64% vid 5.5 grader utan "värmeelement". Och det kommer nog att klara sig så till ivår då jag sätter dit den nyreparerade avfuktaren.
Men detta verkar inte räcka utan man måste särskilt på sommaren också eliminera den fukt som kommer från själva luften och som kondenseras pga den låga temperaturen. Detta diskuteras ju i o för sig. Vi har hus som stått i flera 100 år med torpargrund utan att ta skada av hög RF på sommaren.
Men varmgrund med isolering av marken för att få upp temperaturen i grundutrymmet är nog rätt. Om det inte räcker så får man ta till någon avfuktningsmetod.
Jag tror att alla grunder inte är lika. Problemen varierar. Vissa har stort fukttillskott från marken. Då blir det fel att använda TV. Det blir fuktig bastu.... Vissa har läckage av fuktig varm luft till grunden vilket ger problem på vintern. Andra har kall grund med problem på sommaren främst.
Man måste analysera vilket problem man har och sedan hitta en lösning för det eller de problemen.
Min avfuktare gick sönder i höstas. Dvs den kondenserade inget vatten. Den fick gå ändå o drog 250 watt per timma. Det räckte för att höja temperaturen ett par grader i grundutrymmet vilket sänkte RF från 80% till 73%. Nu när kylan kommit är RF 64% vid 5.5 grader utan "värmeelement". Och det kommer nog att klara sig så till ivår då jag sätter dit den nyreparerade avfuktaren.
Klicka här för att svara