Consensus skrev:
Men har grunden funkat i 30 år så lär den fungera i 30 år till om inga andra omständigheter ändras, tex dränering, klimat, kall murstock, osv.
Exakt! jag förstår inte ens varför han ställde frågan. (?)
Verkar fullständigt onödigt. Kör på bara!

Så är det förmodligen.

Själv har jag dock fått hispan. Jag har en krypgrund som har fungerat utmärkt i 25 år, men nu ska jag plugga igen alla ventiler och montera en sorptionsavfuktare.

Jag har nämligen upptäckt att det under viss väderlek blir enorm kondens på yttermurarna, speciellt på läsidan av huset. Kondensen kan bli så kraftig att jag oroar mig för att fukten kryper upp i syllen och sen är det ju "kört".

Jag har redan ångspärr på marken och isolering på grundmurens insida. Men kondens uppstår likförbaskat på murens undersida samt i ventilerna, och det är inga små mängder vatten vi pratar om under ogynnsamma förhållanden. Det här får en förstås att fundera över om det alltid har varit så här, eller om det är ett nytt fenomen.

Consensus skrev:
Så är det förmodligen.

Själv har jag dock fått hispan. Jag har en krypgrund som har fungerat utmärkt i 25 år, men nu ska jag plugga igen alla ventiler och montera en sorptionsavfuktare.

Jag har nämligen upptäckt att det under viss väderlek blir enorm kondens på yttermurarna, speciellt på läsidan av huset. Kondensen kan bli så kraftig att jag oroar mig för att fukten kryper upp i syllen och sen är det ju "kört".

Jag har redan ångspärr på marken och isolering på grundmurens insida. Men kondens uppstår likförbaskat på murens undersida samt i ventilerna, och det är inga små mängder vatten vi pratar om under ogynnsamma förhållanden. Det här får en förstås att fundera över om det alltid har varit så här, eller om det är ett nytt fenomen.
Som professorn sa; " problemet kan synas enkelt, men lämna över det till mig så skall ni få se hur tillkrånglat det kan bli"

Snickare "i pluralis" har bedömt grunden i fråga som i det närmaste perfekt. Välventilerad, fuktfri etc. Det hindrar dock inte att plast i vissa specialfall kan vara på sin plats. Jag tänker då på tex grunder med värmelagring osv. Men börjar man med att stänga till ventilerna och plasta in golvet så har man plötsligt en ganska vetenskapligt fodrande anläggning- ungefär som flygmaskinen Gripen som måste flygas via en dator.

Jag tror Consensus klarar en sådan anläggning. Du verkar vara tillräckligt intresserad för att under framtida år orka hålla koll på en sådan installation.
Det funkar troligen perfekt för dig.

För den ursprungliga frågeställaren så torde dock saken vara klar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.