Jag skall till sommaren bygga en Lada/ladugård kombinerad med garage.
Det skall bli en vinkel byggnad och det kommer att vara tre olika nivåer på grunden se skiss.
Jag planerar att göra allt själv. Min fråga till forat är hur jag skall lösa de "murar" som krävs mellan de olika nivåerna.
Det vore bra om man kunde guta i så få moment som möjligt helst ett.
Min tanke är att använda L-element för att forma men hur göra där det blir "mur"?
Funderingar.
Skulle det gå att guta murarna och göra detta i samma moment som man guter plattorna?
Kan man guta (för hand/ med tombola) en klack för murarna och sedan dra upp leca sten som murar och därefter använda murmarna som form och guta plattorna.
Eller är det så att jag måste bita i det sura äpplet och guta i flera omgångar?
Slutligen, är det viktigt att de olika plattorna sitter ihop via armeringen, jag tänker på risk för rörelser mm?
/MJ
Det skall bli en vinkel byggnad och det kommer att vara tre olika nivåer på grunden se skiss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag planerar att göra allt själv. Min fråga till forat är hur jag skall lösa de "murar" som krävs mellan de olika nivåerna.
Det vore bra om man kunde guta i så få moment som möjligt helst ett.
Min tanke är att använda L-element för att forma men hur göra där det blir "mur"?
Funderingar.
Skulle det gå att guta murarna och göra detta i samma moment som man guter plattorna?
Kan man guta (för hand/ med tombola) en klack för murarna och sedan dra upp leca sten som murar och därefter använda murmarna som form och guta plattorna.
Eller är det så att jag måste bita i det sura äpplet och guta i flera omgångar?
Slutligen, är det viktigt att de olika plattorna sitter ihop via armeringen, jag tänker på risk för rörelser mm?
/MJ
Självbyggare
· Stockholm
· 8 599 inlägg
Jag har aldrig sett att ngn har gjutit sam,tidigt - verkar krångligt.mjoha222 skrev:
Är väl bättre att göra som man brukar och lämna aremringen utstickande inför nästa gjutomgång ?
Varför vill du inte gjuta i omgångar - det där jobbet lär väl ta ett par dagar iaf ?
När det gäller nivåskillnader så är det väl också andra metoder för fuktsäkring ? Jag menar du vill ju inte sätta isoleringen på utsidan av gjutformen - utan direkt på väggen, och då låter det krånglit att bygga en ställnings för både väggar och plattor samtidigt !?
Jag har ev ngn fundering på att bygga en gässtuga i sutteräng senare - då tänkte jag gjuta ne platta och mura lecablock på den som "källare" - sen ha träbjälklag som mellanbjälklag och plintar för den "övre" delen. Blir tyvärr två grunsläggningsmetoder då - så alt. är två plattor - å andra sidan är stugan inte så stor (18kvm) så det kanske funkar iaf - får se vart det slutar
/K
Klicka här för att svara