3 398 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Torpargrund syll
Hejsan gott folk.
Är nyfiken på vad man kan göra med en toparsyll som är röten på utsidan, ska tilläggs isolera och funderar på om man ska slå bort det röt skadade först innan man börjar med tilläggs isoleringen eller om man ska låta det vara?
Dränering kommer också att ske runt hela huset.
Några tips...
Är nyfiken på vad man kan göra med en toparsyll som är röten på utsidan, ska tilläggs isolera och funderar på om man ska slå bort det röt skadade först innan man börjar med tilläggs isoleringen eller om man ska låta det vara?
Dränering kommer också att ske runt hela huset.
Några tips...
Frågan är varför syllen är rutten.
Beror det på att fukt vandrat genom grundmuren och fuktar syllen?
Eller är det vatten som kommit bakom panelen?
Eller är det skadeinsekter som ätit på den?
Dessa frågor är bra att ha svar på först, innan du sätter på ny panel mm.
Om det är alt. 1, så bör du ta bort syllen och lägga tjärpapp med ny syll eller
reglar ovanpå grundmuren för att problemet inte ska komma tillbaka.
Är det alt. 3 bör du kontakta Anticimex för en besiktning och ev. behandling.
Lycka till
Jocke
Beror det på att fukt vandrat genom grundmuren och fuktar syllen?
Eller är det vatten som kommit bakom panelen?
Eller är det skadeinsekter som ätit på den?
Dessa frågor är bra att ha svar på först, innan du sätter på ny panel mm.
Om det är alt. 1, så bör du ta bort syllen och lägga tjärpapp med ny syll eller
reglar ovanpå grundmuren för att problemet inte ska komma tillbaka.
Är det alt. 3 bör du kontakta Anticimex för en besiktning och ev. behandling.
Lycka till
Jocke
problemet är också att innegolvet ligger på syllen så att ta bort den är inget aktuellt för dagen, huset har varit tomt o inget omhändertaget på många år så vad orsaken är vet jag inte riktigt.
inga skadedjur är det iaf.
Tycker det borde vara fukt från torpargrunden men eftersom syllen är frisk i mitten så är det ju inte heller riktigt hållbart tycker jag.
inga skadedjur är det iaf.
Tycker det borde vara fukt från torpargrunden men eftersom syllen är frisk i mitten så är det ju inte heller riktigt hållbart tycker jag.
Hej!
Ursäkta att jag flikar in med en fråga som inte exakt rör detta, men det verkade fånigt att ha ett helt ämne för min fråga...
Även jag har problem med en rutten syll.
Har förstått att jag kan byte den med hjälp av en/flera domkrafter... men vilken typ av domkraft ska det vara? Hur mycket tyngd ska den klara och framför allt, var få man tag i en sådan?
Ursäkta att jag flikar in med en fråga som inte exakt rör detta, men det verkade fånigt att ha ett helt ämne för min fråga...
Även jag har problem med en rutten syll.
Har förstått att jag kan byte den med hjälp av en/flera domkrafter... men vilken typ av domkraft ska det vara? Hur mycket tyngd ska den klara och framför allt, var få man tag i en sådan?
Klicka här för att svara