Mars nästa år kommer mitt FH-hus. Plattan bör göras färdig före vintern och täckas över i stället för att göra den färdig någon gång i vinter. Tycker min entreprenör. Vad tycker ni? Vilket är bäst? Risker? Göran

Har hört nånstans att en platta skall "vila" i minst tre månader för att hinna torka ordentligt innan man bygger och då kanske det blir tajt om den inte görs innan vintern?

Snailman
Nja, det här med torka stämmer nog, men det är innan golven läggs på, så normalt kommer väl huset inom några dagar, nån vecka från gjutningen är klar, sen brukar det ju ta några månader att få färdigt inomhus, och då läggen man väl golvet i sluttampen.

Snailman
Läst om någon som gjutit på vintern och där gjutaren inte täckt ordentligt efteråt, så betongen frusit...

finns nog trådar här om att gjuta vintertid.

Tack för era svar. Jag låter gjuta nu i höst men hur mycket bör man isolera, halm eller cellplast, hur tjock?

H
Läst om någon som gjutit på vintern och där gjutaren inte täckt ordentligt efteråt, så betongen frusit...
Jag har för mig att det faktiskt finns nåt "antifrostmedel" som kan användas vid frystemperaturer när man gjuter vintertid. Jag själv missade detta vid betongbeställningen till mitt hus. Samma dag som vi gjöt frös det rejält, fast det hände inget med plattan, låg helt öppen från nov till januari.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.