Hej. Jag bor i ett hus med vanlig källare, men jag har även en liten utbyggnad som förr var en glasveranda (numera hall), under den är väl det som kallas krypgrund. Utrymmet är 2X3 meter och det finns en liten lucka man kan krypa in i. Hallens/f.d glasverandans golv blir väldigt kallt vintertid, vilket kanske inte är så konstigt eftersom det är helt oisolerat vad jag kan se, och jag undrar hur jag ska isolera där under.

Man har ju hört talas om massa bök och krångel med krypgrunder, och jag vill inte orsaka något fuktproblem. Det syns inga tecken på fuktskador, så det vore ju synd att skapa det nu. Om jag fattat det rätt så kan jag fästa isolering, typ frigolit mot "taket" (alltså mitt hallgolv) i krypgrunden, eller? Ska jag även då passa på och lägga plastfolie på marken samtidigt?

Följdfrågor om så ; Är det bara att trycka upp frigoliten och fästa den hur som helst? Är det noga att det blir heltäckande (tänker på fukt, inte värmen) Ska plasten fästas mot grundväggarna eller bara ligga på marken?

Var det här verkligen så konstiga frågor att ingen kan svara? Uttrycker jag mig helt obegripligt eller?

Jag formulerar om mig: Hur isolerar jag en gammal krypgrund utan att ställa till med fuktproblem?. Detta vill jag göra för att slippa frysa om fötterna. Och då menar jag inte när jag kryper omkring i grunden. ;)

Den värme som tidigare har smitit ut i krypgrunden har troligtvis hjälpt till att hålla relativa fuktigheten lägre men klart att du inte ska ha oisolerat och frysa om fötterna. Troligvis går det bra om du inte har problem i källaren. Då bör det vara väldränerat. Håller med föregående talare om att mineralull blir bättre men om du tycker det är lättare med frigolit så kör med det. Det blir ju bättre än innan men gör två lager och överlappa skarvarna. Lägg ut plast för det är normalt rekommenderat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.