Har börjat leta efter min saknade spygatt utanför garaget...
Ett framtida projekt innebär att jag sätter dit en sådan.
Hittade idag gamla tegelrör som ligger precis vid plattan. Men inget tecken på att det varit en spygatt där.
Det är ju inte så långsökt att man kanske ersatt rördelen som spygatten kopplats in på.
Det kommer upp en del funderingar. Men jag har inte kunskapen om att använda rätt termer, men hoppas mina funderingar framgår ändå.
* Tegelrören ligger i två linjer.
=============
||
||==========
Nu vet jag givetvis ingenting om hur man lägger tegelrör eller dränering öht. Men det skall inte finnas någon form at koppling på det stället som rören sammanfaller?
Eller funkar det så att vattnet från det andra linjen kommer in i den första genom de springor som blir när man använder tegelrör.
* Eftersom det inte funnits någon spygatt på väldigt länge och detta till synes även funkat.
Om jag då gör som jag tänkt kan det finnas risk att jag överbelastar dräneringen genom att vattnet snabbare kommer in i dräneringen än tidigare?
Vad händer om man "överbelastar" dräneringen?
En anledning till att jag vill ha dit en spygatt är ju också att jag vill ha undan vattnet snabbare i framtiden. Det har varit nära ögat med vatten in i garaget en gång denna sommar. Som jag vet om.
* Om jag skulle passa på att spola dräneringen.
Finns det risker med detta.
Kan jag ta högtrycken med spolslang?
Eller måste jag nöja mig med vattenslangen?
* Nu har jag bara hittat en brunn. Utan att letat, man kan inte missa den.

Denna brunn rinner allt vatten från dräneringen in i. Huset är byggt i slutet av 60-talet.
Borde det finnas en till brunn på andra sidan av husets dränering, en spolbrunn?
Hittade en bild på denna länk.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13152-brunn-foer-dagvatten-hur-fungerar-de.html
Kan jag förvänta mig att brunnen jag hittat skall se likadan ut. Jag kan se dräneringrören och vatten nivån i brunnen.
Under vattennivån kan det finnas en utledning där?
Såg ingen annan ledning ut från brunnen.