1 803 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Nivå för dränering i jätteschakt?
I dag började de gräva ut för grunden till vårt blivande hus. Det visade sig då vara mindre lämplig lera ända ner till berg, vilket är mellan två och tre meter. Så nu gräver de ända ner till berg under hela grunden, och då kommer de ner på nivå under diket som jag tänkte leda dräneringen av husgrunden till. Hela utgrävda utrymmet återfylls sedan med någon typ av kross upp till avsedd nivå för plattan.
Min fråga är nu hur jag gör med dränering? Måste jag ha någon typ av dränering i botten av denna jätteutgrävning med pumpgrop, eller lägger man fortfarande dräneringen strax under plattan? Om man inte lägger dränering i botten av utgrävningen, finns det inte risk att det blir vatten ståendes i krosset under huset ända upp till dräneringen?
Tacksam för svar!
Min fråga är nu hur jag gör med dränering? Måste jag ha någon typ av dränering i botten av denna jätteutgrävning med pumpgrop, eller lägger man fortfarande dräneringen strax under plattan? Om man inte lägger dränering i botten av utgrävningen, finns det inte risk att det blir vatten ståendes i krosset under huset ända upp till dräneringen?
Tacksam för svar!
Redigerat:
Utan att vara någon expert så skulle jag lägga dränneringen där du hadde tänkt dig den sen tidigare. Under den nivån kan de samlas vatten ja men det hadde det ju gjort oavsett om leran hadde varit kvar eller om du lägger dit nytt matrial
Skulle göra likadant.mats_o skrev:
Det gör ingen skada att det finns vatten en bit under plattan.
Det viktiga i sammanhanget är att betongen ligger torrt, och att du har ett rejält kapillärbrytande lager, jag skulle rekomendera minst 100 mm (gärna mer) 16-32 makadam + cellplast.
Glöm inte geotextilen mellan fyllen och makadamen....
Om det var mitt projekt skulle jag lägga geoduken i första hand som skydd för att inte leran skulle kunna "rinna" tillbaka under husgrunden och in i fyllen. Skulle även
gräva ner brunnsringar dia 300 eller liknande för att kunna se och kolla vattennivån (kostar inte mycket) för att vid behov och om det skulle vara nödvändigt kunna pumpa. Misstänker att det är lättare för vattnet att ta sig ner i denna grop än ner genom leran som är runt omkring. Dräneringen lägger du under plattan som vanligt på sedvanligt djup.
gräva ner brunnsringar dia 300 eller liknande för att kunna se och kolla vattennivån (kostar inte mycket) för att vid behov och om det skulle vara nödvändigt kunna pumpa. Misstänker att det är lättare för vattnet att ta sig ner i denna grop än ner genom leran som är runt omkring. Dräneringen lägger du under plattan som vanligt på sedvanligt djup.
Tack för råden!
Det blir då dränering i vanlig höjd under plattan. Ska kolla både brunn och fiberduk. Misstänker som JanneL sa att denna jättegrop kommer att bli dränering för halva tomten så det bitvis kommer att stå en del vatten där.
Det blir då dränering i vanlig höjd under plattan. Ska kolla både brunn och fiberduk. Misstänker som JanneL sa att denna jättegrop kommer att bli dränering för halva tomten så det bitvis kommer att stå en del vatten där.
Redigerat:
Klicka här för att svara