Har ett gammalt stockhus som med "viss" möda är flyttat och återuppsatt. Stommen hittills, alltså. Tidigare var det torpargrund och nu är det packad singel, sedan gjuten grund med lättbetongsstenar murade ovanpå. Ingen platta alltså. Det finns inget golv alls ännu i markplanet.

Jag har sökt på forumet och lyssnat med hantverkare för att få besked om nödvändigheten av en "ren" grund. Hittar dock inget entydigt svar.

I grunden, på singlet alltså, ligger nu barr, löv, sågspån, träflisor m m.

Jag har dels hört att allt detta måste tas bort för att förhindra fukt/mögel/dålig lukt.

(Om det ska tas bort krävs nog absolut maskinell hjälp genom att man hyr in en firma
med en mobil jättedammsugare som tar bort allt oönskat material från singlet.
- uppgiften blir nog omöjlig annars).

Sedan har jag dels hört från andra hantverkare att de aldrig ens hört talas om denna noggrannhet, att det alltså skulle vara absolut nödvändigt att få bort detta.

Har någon på forumet en ledtråd till mig? Jag tvekar inte att hyra in en firma för att göra jobbet om det krävs - samtidigt är det ju en onödig utgift om det inte spelar någon roll?

Tack på förhand för svar!

Det heter väl att det inte skall finnas organiskt material närvarande i grunden, så ta det säkra före det osäkra och fixa bort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.