Hej,

Vi har köpt ett 1½ plans hus med källare på en sluttande tomt. Som läget ser ut så vore det enkelt att frakta bort massan från en långsida av huset som vetter mot sluttningen.

Men är husen byggda för att stå med massa mot en långsida och ingen mot den andra? Skulle en byggnadsingenjör kunna svara på en sådan fråga eller ska man placera ut någon slags mätutrustning för att se om spänningarna blir för stora?

En annan fråga är om beskattningen av källar-arean ökas om man gör suteräng av det?

Tacksam för alla svar.

Sitter själv i ett suteränghus och mig veterligen är det ingen skillnad i konstruktionen i detta hus mot ett med vanlig källare så det bör inte ställa till med något problem att frakta bort lite massor.

Beträffande din andra fråga så ökar ju boytan i och med att du förändrar användningen av källaren till bostad. Läs mer i bif. länk, speciellt sid 15 som illustrativt beskriver hur man räknar. Hur tax. värdet påverkas och vad det får för följder kan jag inte svara på, men kanske det ökar. Om det är positivt eller negativt kan bara den som berörs svara på.

Kanon tack så mycket för länken precis vad jag undrade över!

Får se hur vi gör till våren med att frakta bort massorna. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.