Ska man fylla golvslangen med vatten innan man börjar att gjuta platta?

Eller går det lika bra utan vatten i slangen?

Vatten eller inte gör ingen skillnad så vitt jag vet. Vill man vara säker på vad som händer så tryckbelastar man slangen vid gjutningen. Skulle det gå hål så märker man det och kan möjligtvis göra någonting åt det.

Jag anser dock att det räcker utmärkt att vara försiktig när man gjuter och låta slangen vara som den är!

Snailman
Alla grunder jag sett, har haft trycksatta golvslingor vid gjutningen, det ser man då de har en manometer ansluten till fördelaren, så jag ser ingen anledning att inte trycksätta... (har kollat in ett par dussin grunder)

är ju bra när syllen monteras senare, så man ser om någon slinga punkteras under bygget... kollar man mätaren då och då, så minns man ju vad man har gjort på senaste tiden, och får då lättare att lokalisera läckan.

(på vintern ska man nog ha något frysskydd i slangen så den inte fryser)

Beroende på hur värmeslangen är monterad så är det en stor fördel att slangen är vattenfylld vid gutningen ,den flyter ej upp som en kork:o

Snailman skrev:
jag ser ingen anledning att inte trycksätta...
Har man inte utrustningen är detta en anledning.

Utrustningen kostar typ 200 spänn och i sammanhanget är det ingenting. Räkna på vad det skulle kosta att bila upp ens en meter av slangen.

Jag tänkte gjuta utan att trycktesta(hade bråttom) men jag vågade banne mig inte, snacka om dumdristigt att ens tänka på det :rolleyes:

Tog 1 timme så såg man att allt var ok och nattens sömn var nästan räddad. (Stank betong som fasen :D )

Vi gör alla olika bedömningar.

Jag betraktar risken för att det ska bli hål i golvvärmeslangen till nära noll om man är försiktig och har gjort jobbet rätt. Därför la jag inte ut tid och pengar på provtryckning.

Jag la istället ut kanske 200:- och ett par timmars jobb på att potentialutjämna plattan, något som många struntar i.

injonil skrev:
Vi gör alla olika bedömningar.

Jag betraktar risken för att det ska bli hål i golvvärmeslangen till nära noll om man är försiktig och har gjort jobbet rätt. Därför la jag inte ut tid och pengar på provtryckning.

Jag la istället ut kanske 200:- och ett par timmars jobb på att potentialutjämna plattan, något som många struntar i.
Din riskbedömning haltar. Risken måste vara kombinationen av sannolikhet för att något händer och konsekvensen om något händer. Här är sannolikheten låg men konsekvensen avsevärt svår att hantera. => Hög risk.

Jag har provtryckt alla slingor jag lagt direkt efter att jag rullat ut slangen och också innan jag bygger eller gjuter över slingan.

Nej, risk är samma sak som sannolikhet i detta fall.

Självklart ska konsekvenserna av att utfallet vägas in.

Om vi leker med tanken att det är 1/1000 att golvvärmeslangen går sönder och att det man riskerar är att få göra om allt grunden för 100.000:- så blir värdet av att undanröja risken 100:-

Bara ett räkneexempel. Var och en får göra sin bedömning om vilka siffror som ska in i kalkylen. Sedan kan man givetvis väga in sådant som om man klarar worst-case eller inte etc. Det är sådant som gör att försäkringar etc inte behöver vara irrationella trots att det statistiska värdet av en försäkring är negativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.