Hej, håller på att bygga en torpargrund för en mindre utbyggnad av huset. Totalt blir det ca 15 kvm och muren ca 10 meter. Jag räknade just ut att det kommer att behövas ca 64 suggor. Finns det något ungefärligt sätt att räkna ut hur mycket cement jag behöver? Kanske ett fixtal per sten, omsatt i cementpåsar? Eller omvänt, hur många stenar kan jag mura på en 20kg säck?

Sen undrar jag om det finns nån slags såg som gör att man kan klyva och forma suggorna lite snyggt?

Slutligen, jag har grävt ett dike som är ca 40 cm djupt. I botten ska jag lägga singel. Hur tjockt lager behövs?

Tack!

1. Vet inte.
2. Jag använde tigersågsblad med hårdmetallklinga, vinkelslip med klinga för sten och/eller yxa.

3. 40 cm!? låter lite. Du måste ner på garanterat frostfritt.
15-20 cm singel. + en sula på ca 20 cm. Jag tror vi grävde ut dryga metern hos mig. och det var allt för att garantera dränera. Dvs inget dike.

Tack för svar! Jag "underdrev" nog när jag skrev 40 cm djupt. Det är mellan 50-80 cm. Sen kommer berget (och stora stenar) så det var svårt att gå ned djupare.

Vinkelslip med stenklinga låter bra. Det ska testas!

Dammar en hel del med vinkelslip. Därav jag körde främst med yxa och såg.
Men har man inga grannar att tänka på så är det som att skära i smör.

Sista raden du lägger så vänd spåret för armering nedåt så får du en plan och fin yta på ovansidan. Lycka till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.