Så var det dags, att gräva av telekabeln till grannen...
Hade beställt utmärkning av kablar/vatten avlopp innan grävning nu i fredags.
Vi träffade ändå på en telekabel som tog grannens telefon.
När jag ringde telia skickade de ut en reparatör som lagade kabelbrottet.
Nu undrar jag om jag kan kräva ersättning från telia för dröjsmål med mina arbeten samt ersättning för
den tid de grävde för att gräva åt "telia"?
Ngn som varit ute för ngt liknande?
Blev ju inte så billigt med 2/h stillestånd samt ngn timmes grävning åt telia samt att
jobbet inte blev klart i tid så att vi får beställa en lastväxlare med grävmaskin en gång till...
att tilläga är ju att det inte skulle finnas ngr kablar där telekabeln till grannen grävdes av...

Tror inte du kan räkna med någon ersättning för stilleståndet.
Vid vägbyggen & sånt så gräver man bara vidare, dvs man struntar i om man gräver av några kablar (om man nu har haft folk ute och visat vart kabeln gick). När man har grävt klart så rapporterar de in i bland att det är av grävt.

Dock borde du kunna fakturera den timmes grävningen som ni fick göra åt Telia. Om nu denna kabel är Telias ansvar dvs. Skulle väll ev kunna vara din grannes också.

Per Erik: Ja du har nog rätt....Telia eller scanova som de numera kallar sig, vill nu ha betalt av mig för reparationen för kabeln som går till grannen över min tomt.Inga servitut eller liknande finns på papper eller dylikt över ngn kabel.
De hävdar bestämt att alla deras kabel får ligga där och hänvisar till ett muntligt avtal som de inte
vet av vem och när det slöts.

Ngr synpunkter kring detta? Kommer telia/scanova kunna vinna denna konflikt?

OM de nu visste att kabeln låg där varför märkte de inte ut den?
Känns som ett snabbjobb som grannen har gjort när kabeln las ner. Normalt så står husägaren för kabelgrävning in på tomt.

Snuttjulle: Nej, jag tror inte de visste att den låg där, de trodde nog den låg jäms med gatan utanför för att sedan vika in
direkt till grannen.
Kabeln var nog från början(60-tal) placerad under gatan utanför..men senare då kabeln gått sönder i gatan
ville inte telia gräva upp asfalterad gata utan fuskade och la den tydligen över vår gräsmatta 20 cm ned(15meter) vidare
över vår infart fortfarande 20 cm ned(7meter) för att sedan gå vidare in på grannens gräsmatta och till hans hus.

Telia/scanova hävdar att de har/haft ett muntligt avtal med dåvarande fastighetsägare att få dra kabeln över tomten,inga servitut eller andra papper finns på detta då det skulle varit enbart muntligt.
Dåvarande fastighetsägare är inte längre i livet.

Som jag ser det måste ett muntligt avtal kunna styrkas och i detta fall går det ej att styrka, så jag ska be telia att flytta kabeln ut till gatan, riva sin faktura, betala hyra för kabeln;).....betala min extrautgifter (gräva upp ned kabel)

Detta är inget värdsligt problem men det känns som jag vill dra det till sin spets bara för deras arroganta inställning.

Scanova ska ju helt klart ha betalt för sitt arbete, men inte av dig utan av Telia.

Apprentice: Kan se din poäng..men jag tror det är så att scanova äger det fasta nätet och är de som ansvarar för
utmärkning och ska kunna svara på var det ligger ngn kabel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.