Hejsan

Efter att ha rivit ned ett par hyllor från den föregående husägaren så får vi se detta vackra bakom. Rummet i sig ligger i källaren och planeras bli ett sovrum. vi ska ha putsade väggar men då vill jag putsa med rätt bruk. jag tror detta är cementputs som tidigare ägare har lagat med för det är mycket hårdare än det andra.

och vilken sorts puts ska jag laga med? Väggarna ska slipas ner med betongslip för det har varit målat med plastfärg. de ska sedan målas med silikat.

Men som sagt, vilken puts? och hur mycket ska jag lossa av det som sitter löst? ska jag ta fram bilningshammarn eller räcker det med en kofot?

.JPG]288270-IMG_0232[1].JPG

Svårt att se på din bild.
Kan för övrigt vara cementputs både den gamla o den nya.
Skillnaden i hårdhet kan bero på blandningsförhållandet cement/sand/vatten.

Hej

Jag skulle banka bort det som sitter löst.Det brukar räcka med att klappa till med hammaren så ramlar det mesta bort.Ta sedan en huggmejsel och hammare för att få bort resten som sitter löst.För att kolla om det är bom på fler ställen går det bra att knacka med baksidan av ett skruvmejselskaft. Du hör direkt om det låter ihåligt då är det bara att banka bort.
Vilket bruk du ska använda beror på underlaget men en bra gissning är nog B eller C bruk.Det brukar funka till det mesta.
fredrik

Redigerat:
Hej
Det är olika hårdhet på dom.Om jag inte minns fel så ska man inte putsa med för hårt bruk i förhållande till underlaget. Ta reda på vad väggen är gjord av och ring någon av Finja,Weber eller combimix så berättar dom vad du ska ha för bruk.
Fredrik

Har varit och kollat och det är betonghålsten. Och enligt byggmax hemsida så är det bruk B som är anpassat för källarväggar med betonghålsten.

En annan fråga jag har är hur länge kommer det hålla? kåken är dränerad. Är ju inte så kul om det ramlar ner puts på en när man ligger och sover om 7 år =)

Gör du det ordentligt kommer det att sitta.Jag gissar att anledningen till att det ramlat ner stavas den förbannade plastfärgen. Funkten tar sig alltid ut på ett eller annat sätt och sättet det brukar ske på är att den trycker bort putsen. Putsa om det med rätt bruk och se till att väggen är blöt innan. Jag brukar slamma väggen innan med puts i vällingkonsistens.
Fredrik

jopp det ärplsatfärg idag på ALLA väggar i källaren :( Har därför hyrt en betongslip i helgen och ska slipa bort alla färg från väggar och golv.

Sedan blir det till att laga puts. vilket jag aldrig har gjort förut men någon gång ska väl vara den första =)
Om du/ni möjligen skulle kunna skriva lite utförlig hur jag går till väga? ex. vad ska jag slamma med? en pensel? sedan den stor frågan. hur får jag det platt =)

Staffans2000
Ett annat tips.
Blanda bruket länge, annars fäster det inte.

Förstagångsputsaren: Staffan

Länken som Fredrik Å länkar till beskriver det mesta, så som det ska göras "by the book", men som yrkesman så skulle jag göra så här!
Först, lös puts. All puts lossnar om man slår och bilar på den, så överdriv inte. Knacka försiktigt ner det som verkligen är löst (man vill ju inte ha mera jobb än nödvändigt). Slamma, visst, du kan göra en cementslamma, men B bruk fastnar bra redan med att slå upp vatten på ytan som skall putsas. Ett putsbräde är ett måste, och är egentligen det enda verktyget du behöver, förutom slev, hink och något att blanda bruket med.
Nu vet jag ju inte hur mycket av den gamla putsen du har tagit ner, men om det bara är lokala, små skador så gör så här: Blanda bruket, slå på vatten på stället du ska putsa ( går bra med en fet pensel, eller en slamborste), lägg putsbrädet mot väggen med undersidan uppåt, dvs i 90 graders vinkel ut från väggen, lägg bruk på brädet, ta sleven och dra upp bruket på väggen. Följ efter med putsbrädet, så faller överskottet inte på golvet, utan på brädet, så du kan dra upp det igen. När du har fått på tillräcklig tjocklek, så tar du ett tillräckligt långt och rakt bräde (eller linjal, vattenpass eller dylikt) och drar av överskottet. Börja nerifrån och "såga" dej uppåt. När putsen börjar torka, så "skurar" du ytan (lite svårt att förklara, men det är cirkulära rörelser) med putsbrädet tills du får en tät yta.

J
Putsa med ett mjukt bruk, är det hårdare än underlaget bildas sprickor. Kalkbruk brukar fungera alldeles utmärkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.