21 505 läst ·
19 svar
22k läst
19 svar
Bärlager eller inte?
Ok det var bra att veta. Som läget är nu så är tomten fyllld över hela ytan c:a 50 cm. Som du ser på bilden nedan år det tydligt hur mycket man fyllt. Vår tomt ligger efter kanten och är helt plan nu efter utfyllnaden. Detta är gjort för någon månad sedan och sen har diverse maskiner kört över det hela tiden. Det kanske är bra för att vara lite mer säker att fylla lite 0/100 också, eller?. Från början tänkte jag bara gräva ut för 20 cm 8/16. Tomten ligger nu på 36,0 efter fyllning och FSG (föreslagen sockelhöjd) skall vara 36,4.

Redigerat:
Ja det där ska du antagligen på med något bärlager på, för jag antar att fyllet är bra.
Vad är det för material dom fyllt med?
Vet du vad som är under detta lager? och om det under är orörd mark?
Jag angav fg i vårt bygglov, som betyder färdigt golv, dvs den höjd golvytan i huset skulle få.
Vad är det för material dom fyllt med?
Vet du vad som är under detta lager? och om det under är orörd mark?
Vad menas...henein skrev:
Jag angav fg i vårt bygglov, som betyder färdigt golv, dvs den höjd golvytan i huset skulle få.
Redigerat:
Förstod jag rätt när du skrev att fyllet verkade bra men att jag ändå behövde bärlager?
Ja under är det orörd mark. Materialet är blandat som du kan se ganska stora stenar och övriga jordfyllnad. Det är ganska omfattande markarbete i området och det känns som dom vet vad du gör killarna med maskninerna så jag hoppas attd et lagt på rätt typ av fyllning.
/Henrik
Ja under är det orörd mark. Materialet är blandat som du kan se ganska stora stenar och övriga jordfyllnad. Det är ganska omfattande markarbete i området och det känns som dom vet vad du gör killarna med maskninerna så jag hoppas attd et lagt på rätt typ av fyllning.
/Henrik
Ja, det var det jag tänkte på.henein skrev:
Jord skriver du.
Fin morän verkar ju som jord ungefär och är OK. (eller kan i alla fall vara OK)
Men jord som innehåller växtdelar, furmultningsrester, eller löv, kottar, pinnar osv för den delen är inte lämpad under huset. Man tar ju bort all ev matjord innan man börjar fylla för huset.
Men är det godkända grejer dom fyllt med så är det nog bara att gräva precis så mycket som behövs för att rymma 15 cm 8-16.
Sen packa schaktbotten med 450kg padda minst 4 överfarter.
Markduk, minst klass 2
Sen fylla med 8-16, och få det helt plant.
Sen skulle jag i alla fall packa med paddan igen med 3-4 överfarter.
Klicka här för att svara