Kommer säkert att funka, jag hade ett mycket sämre underlag till mitt garage fram till i somras, (betongsyll och stampat jordgolv med grus) numera helplatta.

Tänk på att inte låta makadammen slutta för brant utanför "plattan" då du inte har någon kantbalk.

Har du tjälskjutande mark så lägg lite (50 eller 70) cellplast under och runt om plattan, 60 cm på sidorna och 120 cm i hörnen så kommer nog det där att hålla ihop.

Protte

Mikael_L
Malkolm skrev:
Jag har oxå funderat på 5 plattor tvärsöver, då blir dem mindre och lättare att handskas med oxå.

Frakten blir utbyte av tjänster då jag har en vän som kör lastbil och äger en dålig bil som jag får laga åt honom.
Grävning kostar vad dieseln kostar.
Tid har jag gått om och farsgubben går i pension i april så han får hjälpa till.
Makadam och hyrning av padda kommer jag att få betala för. Men det är småpengar i sammanhanget.
Och grävning, makadam och padda är samma kostnader som om du gjuter, så det behöver du inte räkna.
Men förutom frakt ska du nog räkna på vad du vill/kan/bör göra för att väggarna ska ha något ordentligt att stå på, dvs plintar eller en gjuten grundsula/vot/kantbalk.
Har du frakten "gratis" så blir det nog en viss vinst i alla fall, för det var den jag var mest orolig för.

Men Mikael, väggen ställer han på dessa balkar och fäster syllringen med expanderspik (enklast)/ expanderbult (dyrast) /Fransk+plastplugg (krångligast). Det är bara att kapa så att betongen räcker jäms med syllen.
Vill man så går det att lägga en "kantbalk" av cementsten runt om under balkarna, lite bruk så sitter de fast också.

Protte

prototypen skrev:
Men Mikael, väggen ställer han på dessa balkaroch fäster syllringen med expanderspik (enklast)/ expanderbult (dyrast) /Fransk+plastplugg (krångligast). Det är bara att kapa så att betongen räcker jäms med syllen.
Vill man så går det att lägga en "kantbalk" av cementsten runt om under balkarna, lite bruk så sitter de fast också.

Protte
Prototypen: vilka balkar menar du? Jag är nu lite förvirrad av allt balksnack :)

Så här, det rutiga är makadam, eventuellt isolering ovanpå.

Protte

• Garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.