Jag har en krypgrund som är ca: 30-40 cm hög. Vårens projekt är att tömma den på allt organiskt material och jämna av den samt lägga makadam och åldersbeständig plast.

Men nu till idén...

Ovan krypgrunden är det betongbjälklag om ca 7 cm därefter reglat och råspont. Detta mår jättebra på alla ställen jag kollat och ingen lukt finns. Jag funderar nu på golvvärme och måste således isolera och kom då på följande: När jag har jämnat av och lagt ut makadam fylla resten av utrymmet med cellplast upp till betongbjälklaget blir ca: 300 mm. Därefter lägga vattenburen golvvärme ovan betongbjälklaget alltså ta bort råsponten och gjuta in golvvärmen.

Är jag helt ute och snurrar?

Novisen...

Låter ju spontant som du får en gjuten platta på mark med golvvärme, och det är väl bra enligt branschfolket ;-)
Kanske missat något i dina funderingar men jag tycker det låter som en utmärkt idé

Min första tanke då är att du inte behöver någon plast.
Det blir ju i praktiken en platta på mark då, men det svåra är väl att få cellplasten helt tätt mot/dikt an betongbjälklaget.
Och om det är nåt jag kan komma på, som skulle kunna äventyra din ide är väl just att du kan få luftkanaler i cellplasten eller mellan cellplast och betongbjälklag.

Hmm, undras om det skulle gå att lägga cellplast som du tänker, och sedan skumma ovanpå, något skum som inte expanderar så extremt mycket, så att det blir tätt.

30-40cm höjd är ingen bra arbetshöjd att krypa runt och lägga cellplastskivor och täta med skum. Fylla grunden med cellplastkulor, lecakulorkulor är kanske lättare?
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.