3 110 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Tomtpinnessuccé!!!
Sida 1 av 2
Köpte en kompass precis dagarna innan jul. Hade läst på Forumet att man kunde hitta sina (förmodat) begravda tomtrör med hjälp av en dylik. Utrustad med sagda kompass samt ett 50 meter långt glasfibermåttband (för 59 kr på Biltema - rekommenderas) skred jag till verket. Jag kände mig klart fånig när jag kröp runt i grannens (!) :O syrenhäck. Man undrar ju vad omgivningen tänker liksom - bökandes runt i myllan med en kompass. Men se på tusan om jag inte fick utslag efter en stunds letande. Ner med ett spett, klonk! Fram med spaden, och - tadaa!!!
Summa summarum: två lokaliserade och framgrävda gränspinnar till en kostnad av 89 + 59 kr. Vad tar Lantmäteriet? Ett par tusen per pinne? :wow:
Summa summarum: två lokaliserade och framgrävda gränspinnar till en kostnad av 89 + 59 kr. Vad tar Lantmäteriet? Ett par tusen per pinne? :wow:
Anledningen till att vi behövde få fram gränsmarkeringarna var för att kunna (så småningom) sätta ut vårt nya hus. I övrigt tänker jag göra inget. Uppenbarligen har grannen annekterat en bit av vår mark för planteringar och gräsmatta. Men vi har ingen nytta av dessa meter i dagsläget (och sannolikt inte i framtiden heller). Så vi är mest bara nöjda med att ha sparat några kronor hos Lantmäteriet. 
Jag tror tyvärr att det handlar om för lite pengar för att det skulle vara värt det (för oss). Och kalla mig en hemsk människa, men det här innebär ju en "hållhake" om det på något sätt skulle haka sig exempelvis med vårt bygglov... 
tänk bara på det att dom befintliga pinnarna kan vara flyttade/åverkade pga tjäle/mäniska osv. lanmäteriet sätter ju ut pinnarna på nytt eller kontrollerar om dom gamla är ok, inte bara var dom finns. men hittar du alla fyra och längmåtten stämmer så kan du nog räkna med att dom står på sitt ursspungställe.
Thomas: precis som jag tänker också.
PPalm: visst kan det vara så att de är flyttade, men eftersom det är metallrör (som dessutom var under markytan och längdmåtten stämmer så känner jag mig tämligen säker.
Guzzi och b&q: jag har ändå en viss förståelse för att man tjafsar om kvadrat(centi)meter om man bor i ett villakvarter med tomter i storleksordningen 6-700 kvm. Då har man sannolikt dessutom "behov" av all sin mark. Vi kommer att stycka en marksnutt åt oss själva på strax under 3000 kvm. Den lilla del som grannen "lånar" är uppåt baksidan av vår tomt så det känns som att det inte har någon som helst betydelse. Däremot skulle vi naturligtvis aldrig acceptera att grannen byggde något där eller exempelvis placerade ut växthus eller friggebod.
PPalm: visst kan det vara så att de är flyttade, men eftersom det är metallrör (som dessutom var under markytan och längdmåtten stämmer så känner jag mig tämligen säker.
Guzzi och b&q: jag har ändå en viss förståelse för att man tjafsar om kvadrat(centi)meter om man bor i ett villakvarter med tomter i storleksordningen 6-700 kvm. Då har man sannolikt dessutom "behov" av all sin mark. Vi kommer att stycka en marksnutt åt oss själva på strax under 3000 kvm. Den lilla del som grannen "lånar" är uppåt baksidan av vår tomt så det känns som att det inte har någon som helst betydelse. Däremot skulle vi naturligtvis aldrig acceptera att grannen byggde något där eller exempelvis placerade ut växthus eller friggebod.
Ja det skulle jag göra. Annars kan han ju inte känna sig skyldig någon gentjänst.TheStills skrev:
Frågan är bara hur ... dvs på något snyggt sätt....
"Tjena grannen, vet du vad? Jag var nyfiken på var de där tomtrören var någonstans, så jag letade upp den. Spännande! De står här mitt i rabatten, om du vill se?".
Får man sen låta grannen dra sina egna slutsatser.
Får man sen låta grannen dra sina egna slutsatser.