Står.i
Står.i: Beställde markduk N2, 2x160 m för 2650 kronor måndag morgon, levererad i Skåne onsdag förmiddag. Bra!
6 svar · 3,3k läst
O
Olaf3: Om du bara ska ha cyklar och liknande i garaget så varför göra nåt snabbjobb på insidan? Så länge byggnadsstommen kan dra i sig vatten så hjälper det väl inte att bara dölja det för ögat. Då kan du väl lika gärna låta det rinna på golvet vid regn. Antar du har en golvbrunn med lutning mot. När du har tid så lägg då pengarna på att göra ett bra jobb på utsidan. Den
15 svar · 3,1k läst
T
Tosse: Jag hyrde en betongslip/flex idag (dock hilti...). Fick bort 5 mm ungefär sen blev det väkdigt hårt och väldigt lite avverkning. Men dessa 5 mm gör att jag inte behöver flytspackla alls lika mycket i alla fall. Tack för alla svar!
6 svar · 1,5k läst
P
Peter_Ker: Ta hem lite 0-16 bergkross och lägg i hjulspåren. Lägg inte för tjockt så packas det när du kör med bilen.
1 svar · 2,0k läst
·
W
witten: En faktor glömde jag bort och det är att du kanske lägger på isolering vilket inte finns i dag? Då kommer du i alla fall att få lägre energiförbrukning. :D
7 svar · 3,6k läst
C
C.Lundin: Många trappor har 180 höga och 230 djupa steg, det blir ju 590 så "formeln" ovan är väl inte helt tagen ur luften. Men låter lite högt skulle jag vilja säga. Kan väl vara att man vill ha lite djupare steg kanske.
2 svar · 4,8k läst
·
C
C.Lundin: [citat] Du kommer med största sannolikhet få bom och släpp på den nya kakan i och med värmeskillnader och fukt. Primer är givet, men även att man försöker förankra med dubb till gamla trappan. Hur tjockt har du tänkt gjuta? Går det att ta bort lite av den gamla så är det positivt.
3 svar · 2,8k läst
D
DrRost: [citat] Radhus. Tack för tipsen!
4 svar · 2,2k läst
·
T
tapaza: Funderar på att göra en utbyggnad av källaren på ca 25kvm, tyvärr går både el och vatten in till huset där utbyggnaden i så fall skulle göras. Tanken med utbyggnaden är att gjuta en platta i nivå med husets platta och sätta upp väggar och "tak" på utbyggnaden. Taket får funktionen altan då den bli jämnhöjd med husets entré. Både elen och vattnet går in ca 3 dm ovanför
0 svar · 810 läst
·
L
largab: Är det blött i marken ? Hur ligger grundvattnet? Platon på väggarna är ett stort steg. Med återfyllning med lera, jord som suger vatten. Då har väggen en möjlighet att torka. Sedan om grundvattnet är tillräckligt lågt under golvet så kan ju detta räcka. Det är ju ingen boarea. Om sulan / plattan står i vatten så måste dränrör läggas.
4 svar · 2,7k läst
·
T
Thomas808: Hej! Jag håller på att renovera en liten krypgrund under en tillbyggnad på 10kvm. I krypgrunden går avloppsrör. Den sista delen av avloppsröret som går ut från huset är i betong och i princip omöjlig att gräva under så att jag kan få under byggplast. Det borde väl inte vara någon fara för röret att ligga under makadam och byggplast? Jag fick också tips om att strö vägsalt på
0 svar · 1,2k läst
S
svanstrom: Jepp! Dom fixar allt, så det är skönt
5 svar · 1,6k läst
·
S
seniorkonsult: Kanske svårt att mura ovanpå med isolerade lättklinkerblock som är 350 mm tjocka? Alba är väl 250 mm tjocka?
4 svar · 958 läst
C
Conqvist: Jag håller med harry73 om att sitta still i båten ett år . Anticimex vill alltid sälja in deras kostsamma lösning, som förvisso också är bra, men ofta inte behövs. Exakt samma hände för oss när vi flyttat in och Anticimex var här och kände "mögeldoft" i grunden och verkade så bekymrade att vi genast fick en offert på typ 60 tkr. Istället började vi med att plasta grunden och
5 svar · 2,2k läst
A
Aprikos: Ledningskollen är klar. Det går inga ledningar för el, tele eller något där vi ska gräva. Så det känns bra. Men är fortf lite osäker på vad det är på bilderna jag laddade upp. Fiber är inte framdraget (någon frågade).
11 svar · 2,7k läst
·
mexitegel
mexitegel: Ja, gör det ordentligt när du ändå håller på.
9 svar · 2,1k läst
·
P-plats
P-plats: Håller på att renovera min källare i etapper och ska snart lägga klinker i nästa rum. På vissa stället har det översta lagret med finbetong släppt från b-betongen under. Tidigare har jag bilat bort finbetong och gjutit på nytt men funderar på om inte det är onödigt arbete. Huset är från 40-talet, bra underlag, tjock platta och utan sprickor. Vad säger ni, är det onödigt arbete
0 svar · 3,4k läst
·
L
Lars-Erik: Ok, stort tack för svaren. Då vet jag vad jag har att göra.
4 svar · 5,4k läst
·
Tomelilla
Tomelilla: Ok så alltså låta grusen va kvar och kasta på ett tunt lager stenmjöl ovanpå sen bara dra av och lägga dom nya plattorna. Och fogarna skall va hårdfog så då spelar det kanske ingen roll vilken stenmjöl vi tar
7 svar · 4,0k läst
H
Hjulbent: Då är det bara rensning kvar att göra, samt försöka ta reda på var det kommer ifrån, klart från undersidan hus och mark och en pump som sänder det vidare till något, skvalpar det i stup-brunnen när pumpen går eller pumpas det ut i kommunala. Eftersom det sitter en pump där så är det tråkigt nog en återvändsgränd där, kan hjälpa att gräva ut den mycket djupare för att sänka
6 svar · 1,8k läst
·
H
Hjulbent: Lite bilder på hur det ser med tomt och väg
1 svar · 1,6k läst
M
Malten: Ja visst kan du göra det
6 svar · 1,7k läst
·
H
Hjulbent: Rakt in under diskbänken på ett ställe som det går att komma åt och koppla det på kallvattenledningen kolla in på en utkastare så ser du att hålet ska borras lite snett uppåt., kanske det finns avstängare redan under,bänken, är brukligt med min 15mm kopparrör ( utkastarna brukar ha ett 20rör och då behöver du några kopplingar och övergångar för att få ihop det,inget
5 svar · 5,3k läst
useless
useless: Ja.
1 svar · 4,5k läst
·
S
Snokaren112: Hur gick de med utgrävningen av källaren? har själv samma problem har läst mycket och snokat runt överallt för bästa tips. Ska nämligen försöka göra jobbet själv. Detta kommer ta mig 2 år har inte bråttom din idé verkar bra vilken pump använder du ?
5 svar · 7,5k läst
Fiddelien
Fiddelien: [citat] Hej, ser att ditt utrum är tillbyggt på fasad av sandstens tegel. Hur har du löst ”isolering” mellan fasad och träregel? Tacksam för svar!
4 svar · 8,0k läst
·
P
Per i Hamrånge: [citat] Japp Stamp.
7 svar · 3,0k läst
B
BäverBerra: Tack för svar! Då blir det något billigt lock på röret och sen singel över det så kommer jag åt det vid behov.
8 svar · 3,8k läst
·
M
Magnusson91: Tack för svaren. Tror jag vet vilken metod jag ska använda nu
4 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.