Har en fastighet som vi nyligen köpt. Vi ska anlägga en väg (grusa bara) som går längs tomtgränsen ner till nedre delen av tomten där vi ska bygga ett nytt hus.
Problemet är att det finns lite hinder på vägen.
Är osäker på vad det är för ngt och lite rädd att göra bort mig.
Förra ägaren till huset är lite gammal och har helt enkelt inte koll på så mkt.
Jag har en marketreprenör som ska göra jobbet, men han verkar inte ha superkoll.
Jag litar inte riktigt på att han vet 100% vad han gör.
I offerten framgår det två olika bärlager 0/16 respektive 16/32.
1. Jag vet med säkerhet att det går avloppsrör till det redan befintliga huset rakt över där vi tänkt göra vägen.
Kommunalt avlopp är det.
Vilket djup kan man tro att det ligger på?
Är det bara grusa över? Något man bör tänka på här?
2.
Se bild nedan, här är en gammal avloppsbrunn som nu inte är i bruk.
Tänker väl att man lyfter bort locket och sen grusar över bara?
3. Se bild.
Här kommer det upp ett orange rör. Ingen aning om vad detta kan vara.
Förra ägaren nämnde för ett tag sen att ngt rör kunde vara markering på vad det kommunala vattnet går. Men jag vet inte om han avser punkt 3 eller 4.
4.
Se bild.
Ingen aning,
5.
Denna är faktiskt utanför tomten och utanför där vi tänkt göra vägen.
Så denna är inte så viktig egentligen, men nyfiken på vad det är?
Sist så kommer ju vi även att ansluta nya huset till kommunalt vatten samt kommunalt avlopp sen.
Behöver man planera in för detta på ngt sätt? Har ingen aning om vart på tomten detta görs. Men jag vet att båda finns i tomtgräns och alltså tillgängligt, fått pris på det.
Problemet är att det finns lite hinder på vägen.
Är osäker på vad det är för ngt och lite rädd att göra bort mig.
Förra ägaren till huset är lite gammal och har helt enkelt inte koll på så mkt.
Jag har en marketreprenör som ska göra jobbet, men han verkar inte ha superkoll.
Jag litar inte riktigt på att han vet 100% vad han gör.
I offerten framgår det två olika bärlager 0/16 respektive 16/32.
1. Jag vet med säkerhet att det går avloppsrör till det redan befintliga huset rakt över där vi tänkt göra vägen.
Kommunalt avlopp är det.
Vilket djup kan man tro att det ligger på?
Är det bara grusa över? Något man bör tänka på här?
2.
Se bild nedan, här är en gammal avloppsbrunn som nu inte är i bruk.
Tänker väl att man lyfter bort locket och sen grusar över bara?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3. Se bild.
Här kommer det upp ett orange rör. Ingen aning om vad detta kan vara.
Förra ägaren nämnde för ett tag sen att ngt rör kunde vara markering på vad det kommunala vattnet går. Men jag vet inte om han avser punkt 3 eller 4.
Logga in
Skapa konto
4.
Se bild.
Ingen aning,
Logga in
Skapa konto
5.
Denna är faktiskt utanför tomten och utanför där vi tänkt göra vägen.
Så denna är inte så viktig egentligen, men nyfiken på vad det är?
Logga in
Skapa konto
Sist så kommer ju vi även att ansluta nya huset till kommunalt vatten samt kommunalt avlopp sen.
Behöver man planera in för detta på ngt sätt? Har ingen aning om vart på tomten detta görs. Men jag vet att båda finns i tomtgräns och alltså tillgängligt, fått pris på det.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Bild 5 är en vattenavstägning.
Allt ligger på frostfritt djup så inga problem att bygga väg över det. 16/32 lämpar sig dåligt för vägbyggnad få det är makadam som inte bär något vidare.
Beroende på belastning ska vägen bottnas med 0/90 eller 0/40, minst 60cm tjockt och sen ett tunt lager med 0/16 ovanpå. Se till att det blir vettig lutning på vägen och ett dike eller en dränering brevid för att leda bort vatten.
Beroende på belastning ska vägen bottnas med 0/90 eller 0/40, minst 60cm tjockt och sen ett tunt lager med 0/16 ovanpå. Se till att det blir vettig lutning på vägen och ett dike eller en dränering brevid för att leda bort vatten.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min kommun har väldigt bra kartor på vatten och avlopp, det kanske din har också.
Misstänker du el och telefonledningar så begär utsättning, det gör de så gärna.
Slangen med plugg kan ju vara förberett för fiber, har grannar fått fiber?
Protte
Misstänker du el och telefonledningar så begär utsättning, det gör de så gärna.
Slangen med plugg kan ju vara förberett för fiber, har grannar fått fiber?
Protte
Anslutningen till vatten o avlopp ligger med största säkerhet 0-50cm ifrån servisen för vattnet (Vattenavstägningen) och som tidigare saså är 16/32 oftast inget lämpligt vägbygge material.
Din kommun har garanterat en bra karta vad som finns hos dig, samt kolla alltid ledningskollen som tidigare har sagt.
Din kommun har garanterat en bra karta vad som finns hos dig, samt kolla alltid ledningskollen som tidigare har sagt.
Alltså när man ska koppla på vatten till nästa hus så gör man det troligen 0-50 cm från bild nr5?N Markgrossen skrev:Anslutningen till vatten o avlopp ligger med största säkerhet 0-50cm ifrån servisen för vattnet (Vattenavstägningen) och som tidigare saså är 16/32 oftast inget lämpligt vägbygge material.
Jag har skickat en begäran till ledningskollen redan.
Ang vägen, vad ska man ställa för krav på uppbyggnad av denna om det som offererats inte räcker?
Det kommer väl gå lite tung trafik/maskiner på vägen i samband med byggnationen med.
Ang vägen, vad ska man ställa för krav på uppbyggnad av denna om det som offererats inte räcker?
Det kommer väl gå lite tung trafik/maskiner på vägen i samband med byggnationen med.
Klicka här för att svara