Hej,
Vi har en skafttomt med en ganska brant och lång uppfart. Den sluttande delen är ca 50m lång och har knappt 6m höjdskillnad i en jämn lutning. På omgivande tomter kan man se att den naturliga profilen är en kraftig lutning mitt i backen och att man när man byggde vårt hus jämnade till profilen på vår uppfart. Underlaget är ordentligt packat och vi har haft flertalet lastbilar som kört utan att den har tagit någon märkbar skada.
Däremot börjar den att bli lite spårig. Kör man fort med en bil med låg markfrigång skrapar det lite. Min första tanke var att fylla på med lite grus och packa ihop det. Sen började jag läsa på lite om anläggning av uppfarter och nu vet jag varken ut eller in..
Om jag vill snygga till uppfarten och få den att hålla formen lite längre gissar jag att det finns åtminstone tre alternativ:
När jag läser på om markarbeten för att bygga en uppfart enligt regelboken verkar det vara konsensus att gräva upp minst 35cm och lägga något kapillärbrytande som man bygger vidare på. Går det att säga något kring huruvida det är nödvändigt i det här fallet? Formen efter 50 år är fortfarande god så det kanske räcker att gräva lite mindre? Dräneringen blir sannolikt lidande, men i stabilitetssynpunkt tycker jag som lekman att man borde kunna ha nytta av den redan packade marken.
Tacksam för input! Tyvärr blir det nog övermäktigt eller alldeles för dyrt att schakta bort 70 kubik och göra om allt från grunden så jag undersöker gärna om det finns några alternativ.
Vi har en skafttomt med en ganska brant och lång uppfart. Den sluttande delen är ca 50m lång och har knappt 6m höjdskillnad i en jämn lutning. På omgivande tomter kan man se att den naturliga profilen är en kraftig lutning mitt i backen och att man när man byggde vårt hus jämnade till profilen på vår uppfart. Underlaget är ordentligt packat och vi har haft flertalet lastbilar som kört utan att den har tagit någon märkbar skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Däremot börjar den att bli lite spårig. Kör man fort med en bil med låg markfrigång skrapar det lite. Min första tanke var att fylla på med lite grus och packa ihop det. Sen började jag läsa på lite om anläggning av uppfarter och nu vet jag varken ut eller in..
Om jag vill snygga till uppfarten och få den att hålla formen lite längre gissar jag att det finns åtminstone tre alternativ:
- Asfalt
- Marksten
- Grus
När jag läser på om markarbeten för att bygga en uppfart enligt regelboken verkar det vara konsensus att gräva upp minst 35cm och lägga något kapillärbrytande som man bygger vidare på. Går det att säga något kring huruvida det är nödvändigt i det här fallet? Formen efter 50 år är fortfarande god så det kanske räcker att gräva lite mindre? Dräneringen blir sannolikt lidande, men i stabilitetssynpunkt tycker jag som lekman att man borde kunna ha nytta av den redan packade marken.
Tacksam för input! Tyvärr blir det nog övermäktigt eller alldeles för dyrt att schakta bort 70 kubik och göra om allt från grunden så jag undersöker gärna om det finns några alternativ.
Klicka här för att svara