Min far skall lägga om infart och övriga sten runt huset. Det är 40 år sen det blev gjort sist så där ligger grus under. Så min frågar. Behöver man ta bort all grus och ersätta med stenmjöl. Där är knappt några sättningar alls. Kan man inte bara lägga i där som e någon sättning i så fall o lägga nya plattor. För och nackdelar ?

Nu vet jag inte hur stort det är, men ska du använda samma plattor hade jag bara fyllt på där det behövs och packat ihop och lagt på plattorna efter en rengöring av dem.
Gräver du bort gamla gruset så måste det till en del maskiner för att padda, raka av mm.

Infaten är typ 70kvm. Han skall byta till andra plattor inte samma. Känns bara som onödigt jobb att gräva bort allt, sen har du sättningar i det nya om 2 år ändå tänker jag men finns kanske andra nakdela med att inte byta ut.

harry73
Det finns inga nackdelar med att inte byta ut.
Sedan får du gärna förklara vad du menar med stenmjöl, eftersom inte alla använder samma definition.

Där ligger som sagt grus och frågan är om där finns någon anledning att ta bort den och lägga stenmjöl istället. Och ja stenmjöl är stenmjöl för mig haha

Tomelilla Tomelilla skrev:
Infaten är typ 70kvm. Han skall byta till andra plattor inte samma. Känns bara som onödigt jobb att gräva bort allt, sen har du sättningar i det nya om 2 år ändå tänker jag men finns kanske andra nakdela med att inte byta ut.
Går utmärkt att plocka upp det gamla och kasta på lite nytt material att dra i.
Angående vad harry73 skriver så lämpar sig 0/4 upp till 0/8. Tar du 0/4 så kan du använda samma bunke till fogningen och om du tar 0/8 är det smidigast att få tag på finare material till fogning då man får en massa sten över annars.

harry73
Och man ska inte ersätta grus med 0-8 eller 0-4.
Men att lägga ett tunt lager som sättsand kan vara bra

Ok så alltså låta grusen va kvar och kasta på ett tunt lager stenmjöl ovanpå sen bara dra av och lägga dom nya plattorna.
Och fogarna skall va hårdfog så då spelar det kanske ingen roll vilken stenmjöl vi tar

• Gilla
Kyrkstugan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.