Hej!
Vi bor lite i en dal och det gör att vattnet rinner mot oss ibland när det är dåligt väder en längre tid (el regnar mycket) - så ibland blir det stora pölar nedanför huset..

De innan oss har grävt ner en dagvattenbrunn vid åkerkantem och ett rör draget därifrån till en ”knytpunkt” några meter bort.

När vi flyttade in var det ett mindre ”dike” grävt till den knutpunkten.. med sten i.. det fungerar inte tillfredställande längre.

Tanken är att gräva ner en mindre dränetingsdlang framför huset (där vattnet lägger sig.. dvs även i diket där de påbörjade arbetet). Täcka med singel/sten och duk ..

Det borde väl fungera?

Den stora frågan är om ett sådant här rör räcker typ

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...oppsror-och-tillbehor/draneringsslang-452312/

Och hur långt ner man bör lägga det?

Det kommer inte köra bilar på det dagligen., mest folk som går där ..

Gårdsplanen i sig är ganska bra dränerad trots allt.. vattnet blir aldrig liggande länge annars (som sagt, bara vid ”ruggväder”)

Fulkemisten
Ja. Beroende på utformning så borde det funka. Täckdikning med sådana dränrör är en välbeprövad metod. Jag har själv gjort en sådan täckdikning där en berghäll möter marken några meter från huset. Grävde helt enkelt ned en 90 mm dränslag i botten på ett 30 cm djupt dike precis vid berget, sedan makadam runt och duk över och sedan mer makadam precis som du tänkt. Drog sedan avloppsrör runt hörnet till takavvattningen som leds till framsidan av huset och ut i en rabatt. Funkar utmärkt.

Några saker att tänka på är hur du kommer att nyttja ytan som täckdikas. Ska det bara vara gångtrafik så borde 0,25-0,3 meter jordfyllnad räcka, vid biltrafik skulle jag säga 0,5-0,6 m, men nu killgissar jag lite, en av mina stenkistor är specad på det viset, säkert tillämpligt för rör också. Är det gräsmatta eller om det ska växa träd ovan så bör du gå djupare också, kanske mer än en meter.

Vad gäller den där slangen från köpladan så hade jag kanske gått upp i kvalitet, ska man ändå gräva och jäklas så är det dumt att snåla på slangen, det är möjligt att den är helt ok men det brukar vara så att kvalitet kostar. Trist att göra om och göra rätt liksom...

Vad gäller fall på täckdikning med dränrör så behövs inte alls mycket, 25-30 cm per hundra meter, jag har ungefär 10 gånger mer fall på min täckdikning men det blev så med berget.

Tänk på var du ska lägga de massor som blir över, de expanderar och du kommer inte kunna återfylla med allt, särskilt inte då du ska ha plats för makadam också.

Vidare så måste du fundera över vart vattnet ska ledas. Det är inte säkert att du får leda vattnet till ett dike via din dagvattenbrunn som det är idag. Markavvattning som det heter är dessutom ibland tillståndskrävande, just täckdikning är det dock oftast inte. Det är heller inte säkert att du får täcka ett befintligt dike, de kan vara biotopskyddade.

Ofta önakas att man som fastighetsägare omhändertar sitt eget dagvatten lokalt på tomten, det där är olika. Särskilt om man som nu kanske kan betraktas komplettera en befintlig lösning. Kolla med kommunen om vad som gäller om du är osäker. Får du inte leda vattnet som idag kan en stenkista eller dagvattenkassett vara ett fullgott alternativ, kräver mer grävning dock. Alternativt om du inte får till ett bra fall, då kan också en stenkista eller pumpbrunn placeras på lägsta punkten.

Lycka till. Det är ett styvt jobb men det kommer bli superbra om du är noggrann.

Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Bifogar bild, nu när jag ändå hade den :)

Kollage av trädgård med dräneringsbrunn, svart rör som knutpunkt, och ett blött dike.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brunnen är av sån där korrugerad plast ner i backen (kanske 3-4 m) med betonglock.

Knutpunkten är ett svart rör som sticker upp ur backen och verkar leda till brunnen, vatten från ’diket’ sipprar ner till det svarta röret och rinner bort..

..det är där jag tänkt ansluta ”min nya” dräneringsslang.

Bilar kommer inte åka där så mycket, ibland står en släpkärra där bara (tom). Vi kommer nog köra gräsklippartraktor över på sommaren.

Troligen kommer fiber behöva dras där.. så vet inte om jag ska lägga ner mitt rör för eller efter (känns mer logiskt efter.. men va vet jag) de kommer fräsa ner sitt runt 40 cm tror jag.

Fulkemisten
Hur lång sträcka är det dräneringsröret ska läggas? Är det mer än något tiotal meter hade jag nog övervägt minigrävare. Om det är en sträcka som inte behöver dräneras så kan ju den anslutningen göras med vanliga markrör, ev på grundare djup. 60 cm är väl tvärlugnt med avseende på tjäle i Skåne dessutom?

Om det går att köra bil över täckdikningen så kommer någon att göra det, nu eller i framtiden. Lägger du då slang/rör med 60 cm täckning så kan man både köra på det och dra fiber med god marginal ovan. Särskilt om du dokumenterar dragningen.

Hm.. det är nog ungefär 10 meter rör/slang som ska ner. För ifrån den där knytpunkten (röret som sticker upp) så är det ju redan draget vidare till brunnen.

Hade först tänkt lägga sån där färdig enhet ..fyrkantig grej med galler uppepå (sådan har vi vid garageporten).. för det är eg (tror jag) bara ytvattnet som ska bort fortare .. så det inte bildas pölar precis framför vårt hus/källare, som blir liggande en längre tid.

Från början räckte det lilla diket.. så vi hade tänkt att bara förlänga det lite (stora pölen blir numer 2-3 meter bort från där diket/marken börjar luta). Men så har stenarna växt igen osv..med jord/gräs och jag vill gärna jämna till marken och få bort det uppstående röret (har ett besiktningsrör 1 m bort från det till vårt inkommande vatten, får räcka med ett rör att köra på med gräsklipparen haha).

Från början hade jag planerat att gräva ur lite till.. så de sista metrarna kom med.. och fått in lite mer lutning mot röret.. och sedan lägga ner markduk där.. på med hm lite större stenar än grus.. kanske 2-6 cm stenar/singel (inte kross) med rundade kanter och sedan lägga på markduk igen (så det inte blandar sig eller kommer in jord igen) och på med lite mer snälla stenar o sen gårdsgrus (och jord/gräs där det skulle vara..).

Sedan började jag tänka att jag kanske skulle göra det mer ordentligt med rör/slang o allt.. (för så had fd ägarna påbörjat.. och gjort runt alla lador osv)

Fulkemisten
Mer ordentligt är alltid mer ordentligt. Och mycket bättre. Jag och @Mikael_L och några till hetsade t ex @BiFuel att laga garaget mer ordentligt. Det blev superbra. Precis som din täckdikning kommer att bli. :D

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Mer ordentligt är alltid mer ordentligt. Och mycket bättre. Jag och @Mikael_L och några till hetsade t ex @BiFuel att laga garaget mer ordentligt. Det blev superbra. Precis som din täckdikning kommer att bli. :D
Får fundera lite och kolla på andra rör/slangar (material).
Tack för svar/input i min tråd - perfekt (y)(y)(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.