Vi står i startgroparna för ett dräneringsprojekt och jag behöver granska alla etablerade "sanningar" kring dränering, så att jag kan kommunicera med vår markgubbe. Jag har läst sporadiskt om dränering över flera år innan vi tog tag i detta och tycker att det cirkulerar många olika åsikter om metoder, material, idéer om hur fukten vandrar osv. Men vad stämmer och hur vet man? Finns det nån konsensus eller till och med FORSKNING? :-)

Förutsättningarna: Hus från 30-talet i slänt med kortsidorna längst upp/ned, huvudsakligen byggt på berg. Vi har ingen källare under mark utan grunden går nog max 0,5 m under marknivå, mindre på vissa ställen. Längst upp i backen har vi en krypgrund där huset förlängdes på 70-talet. I den delen läcker det in vatten i skarven mellan grund och berg. Det finns ingen dränering idag.

Jag vill få till ett dräneringsschakt runt hela huset, även längst upp i backen där huset står på berget (skära/spräcka). Jag har inte tänkt isolera grunden eftersom den inte går så mycket under mark.Tanken är att fästa platonmatta på grunden som en extra barriär, och förstås rör i fall som omsluts av grus. Jag har fattat att man lägger rören under sulans nivå och en bit ut. Dräneringen leds till en stenkista nedanför huset. Vi kommer sätta rensbrunnar längst upp. Men hur ska dräneringen utföras i övrigt?

Vissa rekommenderar att rören omsluts av en "gruskorv" med markduk runt om. Andra (bl.a. markgubben) hävdar att duken sätter igen och missgynnar dräneringen och att man istället bara lägger markduk ovanpå gruset. Vilken typ av grus gäller? Och ska det ligga jord ovanpå eller ska huset kantas av grus runtom? Många verkar brottas med de här frågorna men ändå finns ingen klockren standard, kanske för att förutsättningarna kan vara väldigt olika?

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
Jag tycker du ska fråga din markgubbe om vad det spelar för roll om att duken "täpper igen"? Är problemet att inte vattnet kommer ner till husgrunden och dräneringsröret då? Är det så han menar, när vi talar om gräsmattor och åkrar är en sak, husgrunder en annan, se till så att han verkligen lägger rören där de ska vara, det är tråkigt när hus sätter sig! Och se till att han inte gräver mer än en sida på huset åt gången och återfyller med tvättad makadam. Du kan säkert slänga på en platon men se till att att den är tät i ovankant! Tilverkare av platon medger själva att detta är nästintill omöjligt! Då är cellplast/isodrän/pordrän ett bättre alternativ om ni har krypgrund och är måna om att ha god avfuktning men om det är så att det är så lite att det inte är lönt så går säkert platon, då hade jag gjutit ett hålkäl emot i underkant på den sidan som kommer mot slänten! Det ska vara duk och ordentligt insvept dränering och makdam och fall från huset. Alltid!

Tillägg: Tycker defintivt att du ska ha grus eller stenläggning närmast huset, en halvmeter ut från vägg ungefär! Hade aldrig återfyllt med jord!

Tillägg2: Fråga nummer 1 till markgubben är alltid -"Har du försäkringen?"

Tack för svar! Lite uppföljningsfrågor:

Ja argumentet emot duk var nog att den skulle sätta igen. Jag har alltid undrat över scenariot där dock. Om den sätter igen, då skulle vatten tryckas ned under dräneringskorven och in under huset? Händer det? Jag ska f.ö. kolla både om platon och täthet i ovankant samt att det blir använt rätt makadam.

Ny fråga: Ska dräneringsrören ligga på duken i botten av schaktet eller ska de ligga på en bädd av makadam?

På sikt tänker jag nog gräva nåt dräneringsdike med makadam högre upp i backen också för att mota bort vattnet ännu mer. För en sån dränering, ska det vara makadam ända upp till marknivå eller kan det vara ett jordlager längst upp? Är det ytvatten eller vatten på det underliggande berget som är värst?

Ang. grus eller sten närmast huset - här undrar jag lite hur folk gör. Rekommendationen är väl att marknivån ska vara 15 cm lägre tre meter ut från huset. Det är ju en rejäl lutning! Hur löser folk det med plattsättning? Och om man vill ha grus intill huset, läggs det då som ett eget lager ovanpå markduks-korven för dräneringen?

Ska också kolla med försäkring - du menar utifall att det blir problem efter dräneringen?

Hej igen, ursäkta att mitt förra meddelande blev lite väl buffligt kanske.. inte meningen att såga din grävare. Han och många andra tror nog att de gör helt rätt och befogat. Men anta att din grund står på sandigt material som sakta dräneras bort, risken för sättningar är stor vid en dränering, det är därför det är så viktigt med försäkringar!
Vi brukar lägga ett tunnt avjämnande lager med singel under röret som vi skapar lite fall med, inte mycket bara nån halvcentimeter per två meter( kanske lite mer i ditt fall)
Ja en plattyta som lutar så mycket i sidled är ingen trevlig upplevelse, troligtvis inte godkänd heller för handikapssanpassade ytor. En variant, istället för att ha plattytan intill huskroppen, är att man börjar med gången 2-3 meter ut från väggen och endast anslutar vid entréer. Blir bäst då om man lägger natursten eller en plattrad (med bra fall) intill huset /ovanför dräneringsgruset. I ditt fall är det nog bättre att ha svagare lutning på plattyta och ansluta med gallerrännor eller någon form av dike, huvudsaken är att vatten inte ska kunna rinna in mot väggen även om det blir skyfall.
Angående dike i slänten så är det nog enklare för dig att underhålla ett öppet dike även om det håller längre med makadam. Lycka till!

Sett vid nåt tillfälle att man lagt en plast/gummimembran under grusgång intill huset och lett bort vattnet till en sluttning i närheten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.