j.erkers
ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
Har läst lite om dräneringar här.. Ficken offert på +250.000kr, och omfattar;

-Schakt runt hus 38,88 meter
-Besiktning av grund under mark
-Blästring vid behov och lagning av ev. skador
-Montering av system Platon + 10cm isolering
-Byte av dagvattnledningar samt dränering
-Montering av 2st spolbrunnar för dränering
-Montering av 1st uppsamlingsbrunn för dagvatten samt dränering
-Återfyllning med singel 16-32 + befintligt material samt borttransport av överskottsmaterial
-Grov återställning

Man kommer behöva bila upp betong framför garageporten.. Reservation har gjorts för problem som kan uppstå vid ”tunnling” under entrétrappan (alltså den kan knäckas).

Kostnad i detalj;

Maskin kostnad 67193 kronor
Material kostnad 85243 kronor
Arbets kostnad 100000 kronor
Rotavdrag 30% på arbete kostnaden 100000kronor = -30000 kronor Summa för kund att betala = 222436 kr

(Total kostnad utan ROT 252436:25 kronor ink moms (201949 kronor exkl moms))

—-

Ja... Har tänkt på det lite ikväll. Material på +85.000kr kan tänkas sitta skäligt.

Kom upp till över 30.000kr bara jag räknade på isodrän sist - tillkommer ju platon, dukar, pluggar, rör, brunnar, många ton singel etc De kanske har räknat in bortforslingskostnader där men vet ej - iaf kostar sånt skitmycket.

Men +65.000kr maskin och 100.000kr arbete?
Hmm... Känns påkostat eller hur? Utan tvekan kan dock sägas som det känns - man får vad betalar för och det är en etablerad firma i Södermanland som säkert levererar 100% kvalité, där jobb/lösningar utförs med erfarenhet och säkerhet.

Vad skulle ni tycka och tänka om denna prisuppgift? Vet finns många här som dränerat. Kanske görs normalt för lägre kostnader?!

Ska lägga om taket själv. Är händig av mig. Behöver bara maskiner och verktyg.
Bifråga: Dränering? Varför inte! Hur svårt kan det vara. Dränering runt ett hus med gamla tegelrör sedan 1954 i backen - enkelt att gräva ned till rören som ska veck och köra enligt isodräns manual och er input eller hur?
Dränerade om i mitten på 90-talet. Gjorde det mesta själv utom grävning och hälften av återfyllningen. Totalkostnad ca 35 papp och hade jag gjort allt själv hade det blivit dyrare då jag fick grävarens rabbat (förutom 5% på materiel.

Edit: Stavfel samt:
Efter att vi gjort om dräneringen så har vi flyttat ner sovrummet i "gillestugan". Mycket varmare - för varmt om du frågar mig, för kallt om du frågar min fru - men framförallt mycket torrare. Källarvibbarna - kallt/svalt & - är bara ett minne blott!

Redigerat:
  • Gilla
ofrivillige_hantverkaren
  • Laddar…
A Avle skrev:
..offerten låter relativt rimlig i pris om de kör likvärdigt optidrän system med dubbla lager.Svårt att säga utan att se förutsättningar,. .
Vad sa han där? Jo platon och ..det var inte isodrän... pordän.. det lät annorlunda. Kanske konstigt att just slag av isoleringsmaterial inte står där. Jag skulle nu utgå från bra och påkostade varor nu när det sätter så högt i pris. Inget jag är säker på att de skulle undanhålla.

Jo 100.000kr / ska vi säga 4 pers om 500kr är 50h .. blir några dagar med ..5-6man i andra ord. Kan vara logiskt. Men något känns surt.

j.erkers j.erkers skrev:
Dränerdae om i mitten på 90-talet. Gjorde det mesta själv . . .Totalkostnad ca 35 papp och hade jag gjort allt själv hade det blivit dyrare då jag fick grävarens rabbat (förutom 5% på materiel.
Alltså dränering är i sig .. vad vill jag säga - problemet är jordmassorna. Alla andra moment jag gått igenom är lätta att begripa. Som allt måste det bara göras seriöst och med en säker hand.

Måste räkna på allt från platon till isoleringsmaterial med alla detaljer. Bara isodrän hovrade kring 30.000kr - MEN måste kolla. Måste bara se denna kostnad. Plus så klart grävmaskin och lastare samt räkna på kubik skit som måste bortforslas.

Jag kan göra taket, preppar bara psykiskt för att börja bygga ställningarna nu (av trä, har en trave bra virke). Också ett ganska enkelt och mekaniskt jobb att byta taket. I stort sett.

Är säker på att dränering är samma kategori, fastän säkert ett jävla skitigt jobb. Grymt att du gjorde jobbet själv i alla fall!! Tummen upp för det!

Men som i tidigare inlägg diskuterade vi lite om varför alls dränera? Funktionaliteten är ju ej 100% känd. Fan, man stöter ju på frågeställningar som får en att tänka i andra banor. Vilket är bra.. men dessa jobb ökar en fastighets värde.

Fast om man gör själv bör kanske en besiktningsman vara med i processen och validera jobbet(??) Samma som vid ett takbyte. Ingen fråga. Det är underförstått. Helt klart.

Bästa svaret

ofrivillige_hantverkaren ofrivillige_hantverkaren skrev:
En sak är sann - huset står och kommer så även utan dränering nu. Vi har inte mögel. Inget vatten. Höga fuktvärdet - känner ej kvoten - var konstaterat i ena väggen som vätter mot syd varifrån fukt kan trycka på.

Ja vattnet rinner bort 100%. Finns en synlig brun för dagvattnet framför huset - men spolbrun skulle vara häftigt att hitta.

Jo har läst att gamla rör ibland som dessa varit helt rena vid uppgrävningar. Men en sak är ganska säker - att man idag inte med säkerhet vet? Det är ett irritationsmoment.

Hmm luft värmepump vore bra .. har fingrat på ventilationsmöjligheter å andra sidan. Jo det väcker fråga och intresse.

Nej inte inredd. Vi har inte lirat där nere. Ett garage. Tvätt-, tork- o , pannrum samt ett rum. Liksom. I väldigt omålat skick ;)

Man vet bara att allt som liksom är eller kan vara uttjänt bör göras något åt.

Taket - har en läcka nu. Den läckan kan jag åtgärda punkt. Men pappen.. äsch pannorna - hela skiten är uttjänt. Lite samma sak. Funkar men ändå vill man göra något åt det.
Då är saken enkel.
Fixa taket så inte vatten läcker in uppifrån.
Källaren funkar utan någon åtgärd i femtio år till.
Måla och fräscha upp med en diffussionsöppen färg, eller sätt kakel på ytterväggarna upp till marknivå. Det kan du fixa själv för en spottstyver.
En spolbrunn lär du aldrig hitta då det är ett modernt påfund som behövs på moderna plaströr som släpper in finmaterial. Vill du spola ur dräneringsrören får du görs det via dräneringsbrunnen.
Så mitt absoluta råd är att spara dom pengarna till andra investeringarna i huset. Tak, uppvärmningskälla mm.
Källaren kan du piffa till när du har lust.
Bifogar en bild på min uppiffade tvättstuga, (jag kaklade alla väggar i och la klinker på golvet) i huset som inte omdränerats sedan 1946 då det byggdes.
Kostade några tusenlappar för billigt kakel och klinker, max en trettiondel av att någon skulle gräva på utsidan och byta ut en fungerande dränering som inte påverkar källarens ytskikt det minsta.
Skall man ha det som källare så spelar det ingen roll, stäng ute fukten på insidan fungerar också.

Tvättstuga med kaklade väggar, klinkergolv, svart skåpinredning och vit tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Renoverad tvättstuga med kaklade väggar och klinkergolv, innehåller tvättmaskin och torkställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Dränerade om i mitten på 90-talet. Gjorde det mesta själv. . . framförallt mycket torrare. Källarvibbarna - kallt/svalt & - är bara ett minne blott!
Det överensstämmer med vad skulle vilja uppnå. Helst nu. Direkt! Vips blir den kylan och yttre påfrestningarna raderade. Hela muren andas och blir varmare.
Kommer kolla de teoretiska kostnaderna. För nyfikenhetens skull åtminstone.

Kampen sker mellan vad man vill ha, vill i livet (och ibland vad man vill med sitt liv) mot vad som är nödvändigt att göra. Logiskt utefter förutsättningar som verkliga behov och / eller likvida möjligheter.

JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Lägg pengarna på taket istället.
Tyckte mycket om det korta konkreta svaret :) Det lutar mot nästkommande nedan.

Så har jag ett svar av någon jag inte vill lyssna till - för att det går emot vad jag vill.

GoC GoC skrev:
Då är saken enkel.
Måla och fräscha upp med en diffussionsöppen färg, eller sätt kakel. . . spola ur dräneringsrören får du görs det via dräneringsbrunnen.
För att sanningen som genomsyrar kontentan här är att jag ska ge fan i husgrunden och egentligen fixa taket och fokusera på andra saker. Så jag får älska svaret ovan (citatet) och markera medlemmens svar som det bästa!

Det här blev ju nästan någon sorts terapi. :)

Får tacka allihopa. Takfix (= gratis då jag har papp, spik och klister). Samt installation av nedfällbar vindstrappa (ca 2-3000kr) är prio. Göra källaren mysig i form av åtminstone fräscha väggar likaså (silikatfärg, slamma med släckt kalk kanske - har mycket sådant så det blir gratis). Ja och en skorstenshuv (ca 2.500kr) bör sitta bra.

Har inte sån jädrans budget. Så alla saker små får räknas. Tjejen hade även beställt en grind - behöver bara gjuta in den också.

Då får jag tacka och anse tråden avklarad! Blev en jätteintressant kväll på forumet.

Trevlig helg på er!

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
j.erkers
GoC GoC skrev:
Då är saken enkel.
Måla och fräscha upp med en diffussionsöppen färg, eller sätt kakel på ytterväggarna upp till marknivå. Det kan du fixa själv för en spottstyver.
En spolbrunn lär du aldrig hitta då det är ett modernt påfund som behövs på moderna plaströr som släpper in finmaterial. Vill du spola ur dräneringsrören får du görs det via dräneringsbrunnen.
Så mitt absoluta råd är att spara dom pengarna till andra investeringarna i huset. Tak, uppvärmningskälla mm.
Källaren kan du piffa till när du har lust.
Bifogar en bild på min uppiffade tvättstuga, (jag kaklade alla väggar i och la klinker på golvet) i huset som inte omdränerats sedan 1946 då det byggdes.
Kostade några tusenlappar för billigt kakel och klinker, max en trettiondel av att någon skulle gräva på utsidan och byta ut en fungerande dränering som inte påverkar källarens ytskikt det minsta.
Skall man ha det som källare så spelar det ingen roll, stäng ute fukten på insidan fungerar också.

[bild]
Fungerar dräneringen på utsidan så... Skit i den utgiften. Vi bor på Lergärdet och - kanske underförstått med det namnet - så stod huset i vatten och omdränering var nödvändig. Men det är (nog) den bästa investering i tid och pengar jag gjort. I princip fördubblades husets användbara boyta till låg kostnad.
Med allt det sagt så... Jag har en kollega som dränerande om sitt hus. Det står i sand så hans dräneringsrör har det nog aldrig runnit vatten i. Allt vatten bara försvinner ner i backen. Han upplevde inte samma förbättring som jag gjorde - faktiskt ingen förbättring alls - men han är nöjd ändå...

• Gilla
ofrivillige_hantverkaren och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
spola ur dräneringsrören får du görs det via dräneringsbrunnen.
Tyckte om ditt inlägg för att det är vad jag bör göra. Så tack för dina tips, att du delar med dig av din erfarenhet- hoppas du inte missförstod mig tidigare så klart.

Härlig inspiration där med källaren!

• Gilla
GoC och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.