Hallå där!
Efter att ha sett ett avsnitt av husdrömmar där paret hyrde in grisar för att bli av med ogräs fick jag en tanke att det skulle kunna vara en smidig lösning för att återställa en liten äng vi har på tomten till "odlingsbart" skick.
Jag hittar ytterst lite information om huruvida detta skulle vara görbart.
Är det någon här som har "hyrt" in ett gäng grisar?
Hur effektiva är de på att göra sig av med ängsgräs och ogräs?
Hur många grisar bör man ha? I mitt fall handlar det om en yta på ca 300 kvm.
Efter att ha sett ett avsnitt av husdrömmar där paret hyrde in grisar för att bli av med ogräs fick jag en tanke att det skulle kunna vara en smidig lösning för att återställa en liten äng vi har på tomten till "odlingsbart" skick.
Jag hittar ytterst lite information om huruvida detta skulle vara görbart.
Är det någon här som har "hyrt" in ett gäng grisar?
Hur effektiva är de på att göra sig av med ängsgräs och ogräs?
Hur många grisar bör man ha? I mitt fall handlar det om en yta på ca 300 kvm.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Intressant. Jag har funderat på nåt liknande. Bäst är att vänta på nån grisfantast, men om jag bara ska tokgissa så tror jag det fungerar bra. De plöjer väl upp rubbet ner till två tre decimeter och äter upp alla inte alltför små rötter. Fem, tio grisar till 300 kvm? Problemet är kanske att hitta grisar? Sånadär stackars fabriksgrisar som står i en hangar i sitt korta liv och sen kostar några tior kilot hade förmodligen dött om de fick frisk luft och en solstråle på sig och går säkert inte att låna. Man måste hitta någon som faktiskt tycker om sina djur och har frigående, lyckliga grisar.
Det funkar nog perfekt, men instämmer i att utmaningen förmodligen är var man får tag på grisarna.
Man får kanske räkna med att ha dem till slakt för det är känsligt med sjukdomar och sånt som kan spridas när man flyttar djur mellan olika besättningar.
Man får kanske räkna med att ha dem till slakt för det är känsligt med sjukdomar och sånt som kan spridas när man flyttar djur mellan olika besättningar.
Man får egentligen inte flytta grisar, eller andra djur, till någon utan SE-nummer så det blir svårt att göra det lagligt. 300 kvm fixar ett par grisar på ingen tid alls. Grannen som föder upp mangalitzagrisar fick nattligt besök av galten som rymde ur sin hage. Hejdå gräsmattan... 
Okej! Det förklarar ju varför det inte verkar finnas någon som hyr ut grisar. Vildsvin har vi gott om i området, tråkigt nog väljer de dock aldrig att böka upp just det området jag skulle vilja att de valde..
Får nog höra mig för med lantbrukarna i området och se om någon vill ha en paus från några grisar ett par veckor!
Får nog höra mig för med lantbrukarna i området och se om någon vill ha en paus från några grisar ett par veckor!
Det juridiska kan jag inget om men har en ekogård som granne. Deras grisar släpps ut på åkern vissa säsonger och det blir som en steril lervälling efter några veckor. De äter allt. Efter det är det ogräsfritt (rotogräs) och sen odlas det.
Tror inte man brukar låna ut grisar, ofta har man dem för slakt, dvs tiden för utlåning är begränsad. Men jag vet flera som köpt smågrisar och haft dem på mark för röjning och bearbetning över sommaren och därefter slaktat dem. Blir ju liksom två vinster i det!
När min morbror födde upp slaktsvin på 90-talet så hade han en hage där han släppte ut de som var sjuka. Det första som gick åt var brännässlornas rötter. Sen gick allt annat ner till minst två decimeter. Grisarna blev friska och krya och fick klädsam solbränna på köpet 
Grisarna kommer böka upp marken utan problem.
Du kommer behöva harva över marken efteråt om du vill ha den jämn, och grisarna kommer hitta alla stenar och böka upp dessa så förbered dig på att plocka sten efteråt.
Att skaffa SE - nummer tar några minuter med bankid.
Du kommer behöva harva över marken efteråt om du vill ha den jämn, och grisarna kommer hitta alla stenar och böka upp dessa så förbered dig på att plocka sten efteråt.
Att skaffa SE - nummer tar några minuter med bankid.
Att hyra går inte. Men om du känner en grisbonde så kanske det går att lösa på något sätt. Det som är problematiskt är reglerna som gäller. De måste ha tillgång till vatten, mat gärna en gyttjepöl som de kan svalka sig och ett skydd de kan gå in i. Bonden måste dessutom ha någon form av arrende av er, där ni betalar bonden för tjänsten. I slutändan tror jag att det ni har tänkt er som en enkel och billig lösning snarare utmynnar i en betydligt dyrare åtgärd än att hyra en kultivator.
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Funkar bra med grisar. Till 300kvm räcker det gott och väl med 2st, efter två veckor så bör jobbet vara klart.
Tänk på att dom ska ha ett hus (funkar bra med ett hästsläp) måste ha vatten och tillgång till en gytjepöl, pölen är oerhört viktig då grisen annars bränner sig.
SE nummer är lätt att lösa. Vi köpte två Linderödssvin kostnad 1500kr st
Otroligt roliga och trevliga djur.
Bifogar en bild på vår kelegris Astrid
Hönor kommer inte lösa problemet.
Tänk på att dom ska ha ett hus (funkar bra med ett hästsläp) måste ha vatten och tillgång till en gytjepöl, pölen är oerhört viktig då grisen annars bränner sig.
SE nummer är lätt att lösa. Vi köpte två Linderödssvin kostnad 1500kr st
Otroligt roliga och trevliga djur.
Bifogar en bild på vår kelegris Astrid
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hönor kommer inte lösa problemet.
