Jag inser att jag hade kunnat förbereda marken i samband med dräneringen. Då hade det varit enkelt att gräva ur även där däcket ska stå och lägga markduk, XPS, grus/sand osv. Tyvärr gjorde jag inte det.
Att lägga plattor på mark är såklart lockande med tanke på den relativt lilla arbetsinsatsen. Dock inbillar jag mig att det kommer bli mera efterjustering med denna typ av "grundläggning" med tanke på mina markförhållanden (jag kan ju såklart ha fel).
Om jag borrar hål med jordborr ca 30cm i diameter är det väl också knepigt att få till med XPS i botten på hålet. Får ju skära ut en småbit (alt hålsåg) och frågan är vilken effekt en sådan liten bit XPS får. Att bottna hålet med singel borde väl också ge en "isolerande effekt" från den köldbrygga som plinten blir, eller kommer den kylan att stråla igenom singlet till under-/kringliggande mark?

harry73
Du kan såklart lägga singel i hålet, men då behöver du också dränera hålet, annars blir den fyllt med vatten och får du också tjällyft. Men det är kanske inte så farligt att få små höjdskillnader under tjällossningen? Det brukar sätta sig igen när tjälen är borta.
sedan är det fortfarande ingen dum ide att isolera under plinten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.